Den 4 januari är det tänkt att den nya lagen om id-kontroller på transporter till Sverige ska börja gälla. Kommunal och arbetsgivarna Sveriges bussföretag är kritiska, bland annat för att bussförare inte har utbildning för att kontrollera id och att det kan uppstå hotfulla situationer. I fredags eftermiddag meddelade Swebus i Sveriges Radio att deras förare inte kommer att utföra kontrollerna, utan att de kommer ta in externa vaktbolag. 

– Vi har bestämt att våra förare inte ska göra de här kontrollerna, åtminstone inledningsvis, för att det ska gå så smidigt som möjligt och att vi inte vill utsätta våra förare för detta, säger Christel Grip, presschef på Swebus, till Sveriges Radio.

 

LÄS OCKSÅ: ID-kontroller drabbar bussförare

 

Det välkomnas av Kommunal. 

– Det är ett glädjande besked. En sak som vi har pekat på är att man måste se över säkerheten. Vi kommer ställa krav på att det finns väktare, men också att man kanske tar av och på passagerare där det är ljust och så vidare, säger Johan Ingelskog, chef på Kommunals avtalsenhet, till Sveriges Radio.

Det är oklart om andra bussarbetsgivare kommer låta bussförarna utföra id-kontrollerna eller ta in externa vaktbolag. 

– Det vi väntar på nu är att få instruktioner i föreskrifterna så att företagen vet vad de ska säga till sina medarbetare. Vi har inte fått föreskrifterna och vet inte hur man ska göra id-kontrollerna än. Det är ett oklart rättsläge i och med att varken lag eller förordning innehåller tillräckligt med information att förhålla sig till, säger Ulrika Egervall, förhandlingschef på Sveriges Bussföretag.

Och det återstår att se om det finns några bolag som utföra id-kontroller på bussar. Branschorganisationen Almega Säkerhetsföretagen avråder sina medlemsföretag från att tacka ja till uppdrag om att utföra id-kontrollerna innan det finns mer detaljer om hur det ska gå till, rapporterar Sveriges Radio.

– Inledningsvis har jag gått ut med rådet till våra medlemsföretag att avvakta med att ta de här uppdragen tills det att vi har en klar och tydlig juridisk grund för hur det här ska gå till, säger Björn Ericsson, branschexpert på Almega Säkerhetsföretagen, till Sveriges Radio.