Vi är alla varandras arbetsmiljö
Vad är det som gör att du trivs eller inte trivs på din arbetsplats? En del har självfallet att göra med dina arbetsuppgifter. Om du trivs med dem och de känns meningsfulla är sannolikheten större att du gillar ditt arbete. Tycker du om du ditt jobb som till exempel personlig assistent, brandman eller vaktmästare är det en viktig faktor i varför du gillar att gå till jobbet.
Sedan är det naturligtvis viktigt hur stämningen i arbetsgruppen är. Har du en chef eller arbetsledare som behandlar dig och dina arbetskamrater på ett schyst sätt, eller känner du att stämningen är dålig och att människor behandlas olika utan att det finns någon anledning till detta? Om du känner igen dig i detta är det sannolikt så att du vantrivs på jobbet.
Det kan vara svårt att sätta fingret på när, var och hur det börjar gå åt fel håll på en arbetsplats, men en av de viktigaste sakerna för att det ska kännas bra i magen när du går till jobbet på morgonen är just stämningen och den skapas ju av de människor som jobbar på arbetsplatsen. Törs du säga vad du tycker? Är det högt i tak? Eller breder tystnaden ut sig så fort kollegor eller chefer finns i närheten?
Faktum är att du tillbringar väldigt många timmar tillsammans med dina arbetskamrater varje dag. Om du räknar på den totala tiden blir det nästan jämförbart med ett äktenskap. Dina arbetskamrater blir därmed nästan lika viktiga som din partner eller barn i påverkansmöjligheterna på hur du mår. För arbetsliv och privatliv hänger nära ihop när det gäller ditt psykiska och fysiska välbefinnande.
Tillhör du dem som har ont i magen innan det är dags att gå på ditt pass är det förmodligen något av ovanstående som inte är bra. Därför betyder också det du gör på jobbet varje dag så oerhört mycket för dina arbetskamrater. För du kan göra stor skillnad. En fråga om hur helgen har varit, ett lyssnande öra om någon har det jobbigt, en extra kopp kaffe till någon som inte tyckt sig ha tid att ta en paus kan vara det som gör hela skillnaden. För vi är ju alla varandras arbetsmiljö. Tuffa jobb, delade turer, scheman som känns omöjliga att jobba efter – så ser vekligheten ut och det kan vara svårt och ta längre tid att förändra. Men hur vi är mot varandra, att vi finns där för den kollega som behöver, det kan vi göra skillnad i direkt här och nu. Att vara lite extra snäll mot en arbetskamrat är den bästa gåvan en vanlig dag på jobbet.
Illustration: Magnus Bard