I rapporten ”Men vem kör egentligen?” har Kommunals förbundsjurist Oskar Taxén tagit ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken. Och det mest anmärkningsvärda är de skenande kostnaderna. Varför kostnaderna har stigit så mycket är inte klarlagt, något som Taxén beskriver som ”anmärkningsvärt och ett allvarligt hinder för att kunna åstadkomma förbättringar”.

I rapporten konstateras också att busstrafiken i Sverige nu domineras av fyra stora internationella bolag: kanadensiska Nobina, franska Keolis, franska Transdev (före detta Veolia) och tyska Arriva.

Kommunal menar i rapporten att kollektivtrafiken i sin helhet behöver ses över och nämner bland annat kollektivtrafiklagen. Man upprepar också tidigare krav på anställningstrygghet vid verksamhetsövertagande.

– Anställningsosäkerheten gör att kollektivtrafiken inte blir den framtidsbransch som man önskar, sade Kommunals förste vice ordförande Per Holmström, vid ett seminarium då rapporten presenterades.