Du ska samarbeta med bland annat Kommunal under utställningen, varför då?

– Jag samarbetar ofta med grupper, det blir som en workshop där jag bjuder in olika människor att delta. Kommunals medlemmar är en av grupperna vi bjudit in.

Du arbetade med J4DW (Justice for domestic workers) i London och blev förra året nominerad till ett av Europas mest prestigefyllda konstpris, Turnerpriset, för det samarbetet.

– Ja, det betydde nog mer för dem än för mig. Jag vet hur utsatt och ifrågasatt man blir som konstnär när man nomineras till de här prisen. Men de fick mycket bra publicitet efter det. Många medier uppmärksammade deras kamp.

J4DW har ofta demonstrerat för att få bättre arbetsvillkor och större rättigheter. En stor del av affischer och plakat de använder sig av har de gjort under konstprojekt. Hur gick ert samarbete till?

– Jag arbetar mycket med screentryck och hade en workshop med dem. De fick göra egna tryck på papper och tyg utifrån samtal vi hade om vad en politisk slogan är. Sen tryckte de sina egna. De arbetade så snabbt och var verkligen engagerade.

Du fick möjligheten att göra samma typ av workshop på Tate Gallery i London, men avstod.

– Ja, det går inte att arbeta på det sättet på en konsthall som tar 12 pund (ca 150 kronor) i inträde. Det stänger ute för många människor. Därför är det roligt att jag får göra en workshop här på Konsthall C. Den här typen av konst fungerar bäst på små konsthallar där det är nära till människor.

Tror du att den här typen av konst kan påverka samhället?

– Ja, det tror jag. Det kan i alla fall betyda något för och påverka dem som är med. Ibland räcker det långt.