Pedagogiska måltider är när personalen äter tillsammans med barnen i förskolan eller skolan och det ingår som en del i det pedagogiska arbetet. Om det kostar eller inte varierar från kommun till kommun. I Kungälv höjde kommunen nyligen kostnaden med 57 procent för skolans personal. De måste nu betala hälften av personalpriset på 55 kronor. Förskolans personal behöver betala en tredjedel och fick en höjning på 80 öre.

Förskollärare, lärare och deras fackförbund Lärarförbundet har reagerat starkt på höjningen. Men även Kommunal är kritiskt.

– Man har ett jättestort pedagogiskt ansvar vid måltiderna. Barnen äter mer om man äter själv. Man är en förebild och visar hur man äter och sprider en positiv syn på mat, säger Ann-Britt Gustafsson, företrädare för Kommunals sektion i Kungälv.

Deras ståndpunkt är att personalen inte ska behöva betala något alls för pedagogiska måltider, eftersom det är en del av arbetet.

Men Johan Holmberg (S), ordförande i bildningsnämnden, försvarar höjningen.

­– Det hade inte gjorts någon höjning sedan 2008, och det är ett helt fritt val att äta med barnen. Om de vill så får de äta sin lunch någon annanstans. Men eftersom det är en ganska stor del som tycker att det är viktigt att man äter med barnen så behöver de inte betala hela summan, säger Johan Holmberg.

Han förstår argumentationen om att man inte ska behöva betala för något som är en arbetsuppgift, men säger att bortsett från att det är frivilligt, så handlar det också om prioriteringar.

– Det är det tråkigaste man måste göra som politiker, att ställa kostnader mot varandra. Men då har vi valt att prioritera att minska barngrupperna. Och det ger ju i sin tur mer lugn, mer arbetsro och mer möjlighet till pedagogik, säger Johan Holmberg.

Ann-Britt Gustafsson på Kommunal säger att det är en viktig principfråga att de pedagogiska måltiderna inte ska kosta något. Kommunal och Lärarförbundet för nu samtal om hur de eventuellt ska gå vidare.

– Vi har inte tagit upp det med arbetsgivaren ännu, hösten har ju precis börjat. Vi har ett samarbete med Lärarförbundet när det gäller de här frågorna och för en dialog med dem så att vi kan arbeta parallellt, säger Ann-Britt Gustafsson.