– Vi har full förståelse för att chaufförerna ibland kan tvingas till kortare telefonsamtal, till exempel med trafikledningen, men det är okynnesanvändandet vi vill åt, säger Ulrika Mebius, press- och informationschef på Skånetrafiken, till Sydsvenskan.

Det ska man komma åt bland annat med så kallade ”mystery riders”, personer som åker runt på bussarna som vanliga passagerare men är där för att hålla koll på att bussförarna inte pratar i telefon, surfar eller sms:ar. Skånetrafiken har tidigare använt sig av det, men inte för att kontrollera just telefonanvändandet.

Skånetrafiken vill även att passagerare rapporterar in om de ser en bussförare som använder mobiltelefonen på ett olämpligt sett. Man kommer även att se över avtalen med företagen som bussförarna jobbar på, och säger att de till och med kan säga upp avtal med företag där förarna fortsätter att bryta mot förbudet. 

– Det här är yrkeschaufförer vi pratar om. De har ett ansvar att se till att det är säkert att åka i kollektivtrafiken, säger Ulrika Mebius till Sydsvenskan.

KA har varit i kontakt med Kommunals lokala sektion som organiserar bussförarna, men de vill inte uttala sig.