I flera år har Skandigo annonserat om förmånliga resepaket. Inte bara i Kommunalarbetaren, utan också bland annat i Hyresgästföreningens tidskrift Hem & Hyra.

Men nu verkar företaget ha gått under jorden och många besvikna och arga läsare har hört av sig till KA. När man väl kommer till hotellet säger hotellet att man inte fått betalt från Skandigo och dessutom ligger Skandigos webbplats nere, både den danska och den svenska.

Kommunalarbetarens chefredaktör Susanna Lundell beklagar att läsare drabbats. Redaktionen har vid ett flertal tillfällen försökt att nå ansvariga på företaget. De har dock inte gått att få tag på.

– Skandigo har brustit i att uppfylla sina åtaganden mot dem som bokat resor efter att ha sett annonser i tidningen. Vi avråder därför från att boka resor eller anta erbjudanden kopplade till denna annons, säger hon.

Konsumentverket uppmanar trots allt lurade kunder att mejla Skandigo på info@skandigo.se och spara alla mejl och övriga handlingar.

Om man har betalat sin resa med kontokort ska man ringa sitt kontokortsbolag, så kan de ersätta den drabbade. Man kan också kontakta en dansk oberoende konsumentorganisation, Rejsegarantifonden, via hemsidan eller ringa dem på +45 87 83 33.

Det går också att kontakta Konsument Europa, som är en fristående enhet inom statliga Konsumentverket, om man vill ha information och råd. De har e-postadress info@konsumenteuropa.se och telefon 054-19 41 50.

När man ska boka en resa i framtiden kan man alltid gå in på Kammarkollegiets webbplats och se om resebolaget man tänkt åka med omfattas av resegaranti. Gör de det ökar möjligheterna som konsument att få tillbaka sina pengar. Skandigo omfattades inte av resegarantin.

Det är ännu inte bekräftat att Skandigo har gått i konkurs.