En film som Aftonbladet publicerat visar hur den gripne bussföraren sitter på marken med handfängsel och bedyrar att han är bussförare, samtidigt som en väktare skriker åt honom att han borde veta att han behöver färdbevis och säger att han ska vara ”försiktig med sitt jobb”. Vittnen berättar hur mannen, som var iklädd sin uniform, visade upp förarbevis men att det inte räckte för kontrollanterna, som tog ut honom ur bussen och brutalt brottade ner honom på marken. Sedan kom väktare och satte handfängsel på mannen. Händelsen har fått stor uppmärksamhet under helgen, och på morgonen hölls ett möte mellan Kommunal och bussförarens arbetsgivare Transdev.

– Vi har framfört att Västtrafik ska be om ursäkt för sitt agerande och att det är oacceptabelt att förare blir misshandlade av kontrollanter, säger Marcus Sjömark, ordförande i Kommunals sektion för Spårvägen trafik-teknik i Göteborg.

Han säger att det alltid varit så att bussförarna fått åka gratis om de kliver av sitt pass och ska åka hem från jobbet.

– Om du sitter och kör buss så kan du börja och sluta i olika delar av stan. Du blir avlöst, har kanske jobbat i tio timmar, har uniform på dig och åker kanske med samma buss till garaget för att hämta din bil. Det har aldrig varit en diskussion, säger Marcus Sjömark.

Han menar också att det knappt kan räknas som att vara ledig när man åker i uniform, eftersom övriga passagerare då har förväntningar på en och man måste vara serviceinriktad.

– Man är ju på något sätt fast i arbetet.

Tidigare fanns ett tjänstekort från Västtrafik som visade att man hade rätt att åka i tjänsten. Sedan det drogs in och Västtrafik bytte företag som utför biljettkontrollerna har det blivit problem, enligt Kommunal. Marcus Sjömark säger att fler och fler bussförare vittnat på senare tid om att de blivit illa behandlade av biljettkontrollanter. GP.se berättar att ett 30-tal bussförare samlats utanför arbetsgivaren Transdevs kontor på morgonen för att protestera mot behandlingen av sin kollega.

Arbetsgivaren delar uppfattningen att förarna inte behöver färdbevis om de är på väg från jobbet till bussdepån efter avslutat pass. Men de menar också att händelsen oavsett reglerna är oacceptabel.

– Vi ser oerhört allvarligt på det här, det är ett fruktansvärt övergrepp. Det är oacceptabelt och respektlöst sätt att behandla en annan människa på. Vi är lika upprörd som alla andra, säger Klara Haage, pressansvarig på Transdev.

Bussföraren fick lätta skador av väktarnas behandling – ont i en axel och rispor i pannan. Han fick ledigt i helgen och har nu en sedan tidigare planerad semester.

– Efter omständigheterna mår han bra men han är naturligtvis väldigt upprörd, säger Klara Haage.

I eftermiddag kommer Transdev träffa Västtrafik för att diskutera vad som har hänt och om det finns några oklarheter i reglerna för hur bussförare får åka utan färdbevis.

Även Västtrafiks utgångspunkt är att behandlingen av bussföraren är oacceptabel.

– Vi ser ju inte vad som händer på bussen men det som man ser på filmen, på hållplatsen, det går stick i stäv med hur vi vill att våra biljettkontroller ska gå till. Vi jobbar hårt för att de ska bygga på dialog och ett bra möte, säger Anders Sandahl, pressansvarig på Västtrafik.

På måndagsförmiddagen hålls möte med ansvariga på företaget som utför biljettkontrollerna, G4S. Anders Sandahl säger att de kommer att ha mer att säga i eftermiddag när de även har träffat Transdev. Men han säger att reglerna är klara: bussförare får åka utan färdbevis om de är på väg tillbaka till bussdepån, men inte hela vägen hem.

– En del av syftet med mötet med Transdev är hur man ser på vilka riktlinjer som finns, hur de uppfattar dem och om de behöver ses över, säger Anders Sandahl.

Enligt Transdev var föraren på väg tillbaka till depån, och hade därmed rätt att åka utan färdbevis.

Bussföraren påstås ha bitit en av kontrollanterna och är anmäld för våld mot tjänsteman och bedrägligt beteende, för att ha åkt utan färdbevis. Han har i sin tur gjort en anmälan om misshandel.