Först krockade en buss och en spårvagn utanför SKF:s entré. Över femton personer fick föras till sjukhus. Ett par dagar senare blev en man påkörd av en spårvagn vid hållplatsen Kristinedal, som ligger alldeles intill SKF. Senare samma dag krockade återigen en buss och en spårvagn, den här gången vid Drottningtorget, med flera skadade som följd.

– Det verkar inte finnas någon gemensam nämnare mellan händelserna, säger Mikael Lyckeklint.

På grund av den pågående utredningen kan han inte gå in på några tekniska detaljer, men berättar att det varit olika typer av spårvagnar vid tillfällena.

Förarna som kört mår fysiskt bra, men är skärrade, och kommer hållas hemma en tid.

– Sen kommer de att få åka förbi platsen där det hänt tillsammans med en instruktör tills det känns okej igen, säger Mikael Lyckeklint.

Nyligen skrev Kommunalarbetaren om hur spårvagnarnas nya framrutor ger förarna problem med bland annat yrsel.

Men det ska inte hänga ihop med olyckorna.

– Det här rör sig inte om den vagnmodellen, säger Mikael Lyckeklint.

Han berättar att facket går vidare genom att stötta förarna i utredningsprocessen.

– För några år sedan var det också tre olyckor som skedde under loppet av en månad, säger Mikael Lyckeklint, jag är inte vidskeplig men det är ju som att olyckorna kommer tre och tre. Men då känns det bra att veta att det faktiskt är helt separata händelser och inget gemensamt tekniskt fel på vagnarna.