Ni glömde berätta om a-kassekorten!
Jag blev arbetslös i höstas och skickade in samtliga nödvändiga dokument till Kommunals a-kassa, men inga a-kassekort kom. Jag har ingen dator, men en vän som har en sände iväg en förfrågan från mig och fick svaret att kassakort på papper inte längre skickas ut om inte medlemmen begär det. I dag gäller internetkassan och man ska skicka in blanketten ”Användaravtal” som finns på a-kassans hemsida. Men man måste ju ha e-legitimation för att sköta detta. Vi som inte har någon dator måste alltså ringa och beställa dessa kassakort för att få dem, något som kassan inte informerat om.
Vi var många som slutade ett säsongsarbete i höstas och ingen hade hört talas om förfar-andet. Visst kommer papper, men inte ett ord om just detta. Har ni missat att skicka ut den här informationen till medlemmarna? Hoppas ni tar upp detta så folk får besked om vad som gäller!
/Säsongsarbetare
SVAR: Det stämmer att vi inte längre automatiskt skickar ut kassakort i pappersform. I stället uppmanar vi våra medlemmar att skicka in kassakort elektroniskt via mina sidor och för att använda den tjänsten krävs e-legitimation.
Om man inte vill eller kan skicka in kassakort elektroniskt går det fortfarande att skicka in papperskort, men då måste man mycket riktigt kontakta oss för att få dem hemskickade. Enklast gör man det på 0771-25 80 00.
När du anmäler dig hos Arbetsförmedlingen skickar vi ut en checklista som bland annat informerar om hur du skickar in kassakorten. På grund av ett fel skickades denna checklista inte ut under perioden 6 oktober till 17 november 2014. Troligen är det därför du och dina kollegor inte fått informationen. Vi ber om ursäkt för detta.