KA avslöjade i början av januari att Attendo utreddes för fusk inom hemtjänsten i Norrtälje kommun. Företaget hade loggat in i tidrapporteringssystemet redan när de reste från Norrtälje i stället för när de kom till kunden, och på så sätt tagit betalt också för restiden. Det gällde en enskild kund, men kommunen har också tittat på om Attendo gjort på liknande sätt hos andra kunder. Nu är utredningen klar och den visar att fusket bara gäller den enskilda kunden. Inledningsvis sa kommunen att det handlade om 300 000 kronor som betalats ut felaktigt, men summan som Attendo nu måste betala tillbaka landar på 112 000 kronor.

Det är ännu inte klart om Attendo även kommer att tvingas betala sanktionsavgift. Det ska politikerna ta ställning till.

Kunden får dock inga pengar tillbaka för att ha betalat för mycket för hemtjänsten.

– Bedömningen är att kunden har fått insatserna som är beslutade, säger Britt Stålhandske, beställarchef på Norrtälje kommun.

Men felet upptäcktes ju för att kunden hörde av sig och berättade att inte alla insatser utfördes?

Det var väl så det började, men i vår utredning har vi inte kommit fram till något sådant. Det som blir lite missvisande var att det i dokumentationen ser ut som att de varit där ännu längre, säger Britt Stålhandske.

Norrtälje kommun har fortsatt förtroende för Attendo som utförare.

– Vi har haft en väldigt bra dialog med Attendo och vi har gått igenom de felaktiga registreringarna tillsammans och är helt överens i vad felet består i. Attendo har också tydliggjort de registreringsansvisningar som finns för sin personal, säger Britt Stålhandske.

Men enligt den tjänsteman som KA först var i kontakt med och som inledningsvis utredde det misstänkta fusket, skyllde Attendo först på enskilda medarbetare för att sedan säga att de alltid gjort så hos den kunden. När KA var i kontakt med Attendo förnekade företagets verksamhetschef att de hade tagit betalt för insatser som inte utförts.

KA har sökt Attendo i Norrtälje.