Fusk drabbar de anställda hårt
De som arbetar i hemtjänsten drabbas hårt när företag fuskar, säger Kommunals ombudsman Ann Georgsson. Hon anser att kommunerna är för dåliga på att följa upp företagen.
– De medlemmar som råkar illa ut mår fruktansvärt dåligt av att dras ner i smutsen. När det handlar om hur man ska logga in finns det tydliga riktlinjer, det är en arbetsledningsfråga och inget som våra medlemmar hittar på själva, säger Ann Georgsson.
Men inte bara de som arbetar på fuskföretag drabbas.
– Det är fruktansvärt negativ publicitet för branschen och ger avtryck på verksamheter oavsett om de är bra eller dåliga.
Ann Georgsson säger att företag inte kan skylla fusk på låga ersättningsnivåer eftersom de vet om förutsättningarna när de ger sig in i en verksamhet. Hon tycker också att kommunerna brister i sitt uppföljningsansvar och därmed ger utrymme för oseriösa aktörer.
– Om man går in i LOV-systemet måste man ha klart för sig att man klarar att följa upp verksamheten. Och det kostar pengar, så det måste man också ta ställning till. Man kan inte vara godtrogen och tro att ingen lurar oss. Det handlar om tilltron till våra välfärdssystem.