När Violas hemservice i Järfälla gick i konkurs i våras så blev de som var fast anställda provanställda i kommunen. I början på oktober erbjöds nästan alla tillsvidareanställning. Knappt hälften fick behålla sin tjänstgöringsgrad. Av dem var det bara en som jobbade heltid. Resten av de heltidsanställda erbjöds anställningar på 80 procent i stället för 100.

Det har upprört vårdbiträdet Niklas Larson.

– Jag har jobbat och slitit i det här yrket i 13 år och vill inte komma till en punkt där jag går ner i arbetstid, det känns som att klättra nedåt i stället för uppåt. Jag har alltid tagit mitt jobb på största allvar och är så besviken på Järfälla kommun, säger Niklas Larson.

Framför allt är han besviken på att kommunen inte gick ut med information tidigare. Under provanställningstiden har de jobbat 100 procent, och först på ett möte i början på oktober fick personalen veta att de kanske inte skulle erbjudas heltid.

Kollegan Ann Lord håller med om att kommunen borde ha varit tydligare och tidigare varnat för att de kanske inte skulle få en heltidstjänst.

– Jag förstår att jag inte kan gå före andra som jobbat längre i kommunen och som väntar på att få gå upp i arbetstid, men informationen har varit skit helt enkelt, säger Ann Lord.

Fenote Mengesha är chef för Järfälla kommuns hemtjänst och beklagar att han inte kan ge alla från Violas heltid direkt.

– Vi har flera undersköterskor i kommunen som sedan innan står på turordningslistan att få gå upp till heltid. Så fort det blir möjligt kommer vi att erbjuda personalen från Violas heltid. Det är jätteduktiga personer som har gjort ett fantastiskt jobb och som vi verkligen vill ha kvar i kommunen, säger Fenote Mengesha.

Han håller inte med om att informationen gick ut sent, utan säger att de informerade så fort bemanningsbehovet blev klart. På fredagen hade alla utom en tackat ja till erbjudandet.

Och Kommunal tycker att kommunen har skött situationen bra.

– Kommunen är en helt annan arbetsgivare, det handlade inte om en övergång eftersom företaget gick i konkurs. Kommunen bestämmer själv sitt behov av anställda. Det är inte den kommunala hemtjänstens fel att det blev så här. Personalen fick sänkt sysselsättningsgrad, men de fick fast anställning och räddade jobbet, säger Hugo Klappenbach, förhandlingsansvarig på Kommunal nordväst.

Men de hade ju fast anställning förut också?

– Om företaget går i konkurs, vad har du för anställning då?

Kan du förstå att det finns de som tycker att fack och arbetsgivare håller varandra om ryggen i det här?

– Absolut. Det är klart att om jag har 100 procent och blir erbjuden att få jobb på 80 så blir jag sur. Jag kräver inte att våra medlemmar ska vara glada för det. Men det handlar inte om att vara glad, det handlar om vad som kan räddas i en katastrofal situation.

De senaste två åren har flera hemtjänstföretag lämnat Järfälla kommun eftersom de har haft svårt att gå runt ekonomiskt på kommunens ersättningar. Några har blivit uppsagda eftersom de inte har följt avtalet. Hugo Klappenbach säger att systemet med många företag skapar en otrygghet för medlemmarna.

– LOV har varit inkörsporten för en massa olika företag som visat sig inte vara så seriösa. Det ställer så klart till det för våra medlemmars anställningstrygghet, säger Hugo Klappenbach.