Stress, en känsla av att vara övervakad och press att stanna kvar hos brukaren hela den schemalagda tiden även om man är klar i förväg. Det är en del av kritiken mot elektroniska tidsmätningssystem inom hemtjänsten – i Stockholm kallat Paragå. Det hänger ihop med att kommunen betalar hemtjänstutförarna enbart för tiden som de är hos brukarna, och därför måste besöken loggas noga så att betalningen blir korrekt.

Inom Kommunal går åsikterna om systemet isär. För Hamid Ataie som jobbar på hemtjänsten på Östermalm i Stockholm och är förhandlingsansvarig på Kommunal, hjälpte Paragå honom att rädda kvar 15 jobb.

– Arbetsgivaren ville ta bort 15 heltidstjänster. Då begärde jag ut siffrorna på antal beställa timmar från kommunen och jämförde med utförda timmar. Det visade sig att problemet inte alls var att det var folk över, utan tvärtom – vi hinner inte vara hos pensionärerna alla timmar som är beviljade, säger Hamid Ataie.

Det fattades ungefär 5 000 timmar varje månad. När kommunen betalar för utförd tid betyder det att verksamheten förlorar pengar på att utföra för få timmar.

– Samtidigt så utförde vi alla insatserna, men på kortare tid. Vi jobbar på samma sätt som innan Paragå infördes, säger Hamid Ataie.

Ställd inför hårda siffror kunde arbetsgivaren inte protestera – och hotet om 15 uppsägningar drogs tillbaka.

Det var på grund av Paragå som Hamid Ataie kunde presentera siffrorna som fick arbetsgivaren att backa.

– Om det inte varit för Paragå hade jag inte kunnat visa hur många utförda timmar det fanns. Jag tycker att det är ett bra verktyg, vi kan visa svart på vitt vad vi gjort och det går inte att lägga scheman där man ska vara på två ställen på samma gång, säger Hamid Ataie.

Enligt honom är problemet att arbetsgivaren inte förstår hur de ska jobba med Paragå utan skriver schema som de alltid har gjort.

– De går med minus men det är för att de skriver schema enligt det gamla systemet. Jag såg ett schema förra veckan där de tryckt in 12 timmar på ett 8-timmarspass. Arbetsmiljön är under all kritik, det måste anställas fler. Men det känns som att arbetsgivaren har börjat lyssna, säger Hamid Ataie.