Egentligen är Stig ingenjör men han började undervisa på ett högstadium i Borås därför att han gillade eleverna. Stig tyckte att sommarloven blev långsamma när hans fru jobbade och han själv gick hemma hela dagarna. Det var då Stig fick en idé. Han la fram sin idé för rektorn, som gav klartecken, och sen informerade Stig eleverna
i nian.

– Nu när sommarlovet börjar kommer jag att finnas här på skolan för att hjälpa er som behöver läsa upp er i matte, sa Stig.

– Du menar att vi ska gå i skolan på sommarlovet, sa eleverna misstroget.

– Ska och ska, sa Stig. Det är ett erbjudande. Annars blir det Tullen.

Det som erbjuds underkända elever i Borås är Tullen. Tullen är ett gymnasium som inte är så illa. Där får man den hjälp man behöver. Men Tullen anses inte vara den bästa och snabbaste vägen mot karriären. Tullen är värre än pest i många niondeklassares ögon. Symbolen för misslyckande. Så det blev tyst i klassen när Tullen nämndes. En ovanligt lång och ovanligt tyst tystnad för att vara i en skolklass. Stig sa ingenting. Till slut var det en kille som bröt tystnaden.

– Vilket klassrum är det? frågade han.

Stig läste matte med sju elever på deras sommarlov. I en liten icke-stökig grupp, dit alla kom frivilligt och där Stig hade tid med var och en, kämpade de på. När höstterminen började hade alla gått från underkänt till godkänt. Stig fortsatte nästa sommar och nästa. Alla Stigs sommar­elever med något undantag har blivit godkända i matte.

I dag har varenda grundskola i Borås sommarskola. Alla kommuner som vill får bidrag från Skolverket till detta. Det är ingen som ifrågasätter att det behövs. En liten, lugn grupp där man kan koncentrera sig. Frivillighet. Och en Stig. Det är konceptet. För det kan man offra tid av sitt sommarlov.

När eleverna tackar Stig för vad han gjort protesterar Stig. Det var ni själva som gjorde det, betonar han. Visserligen. I Borås är det massor av tjejer och killar som har fått bevis på att genom eget beslut och egen insats kan man förändra sin situation. Men det var Stigs idé.