Bakgrunden är att Kommunal från och med mars förändrade sitt avgiftssystem. Den hårt kritiserade procentavgiften slopades.

Men införandet av det nya systemet har kantats av problem.

– Systemet ”talar inte” med vårt medlemssystem. Vi arbetar fortlöpande med leverantören för att komma tillrätta med de problem som uppstår. Vi är väl medvetna om problemet och det är otroligt frustrerande. Främst för våra medlemmar, men också för våra förtroendevalda och anställda som ska bemöta det här, säger Hanna Stenholm.

Ett av problemen som uppstått är att medlemmen har betalat sin fackavgift, men avgiftssystemet ”ser inte det” utan skickar felaktigt ut påminnelse.

– Det är helt oacceptabelt, det får inte gå till så. Och vi har daglig kontakt med systemleverantören.

Hanna Stenholm säger att hon inte har någon exakt siffra på hur många som har drabbats.

– Det är alldeles för många. Men det handlar om många tusen.

Hon säger att man från Kommunals sida försöker kommunicera så tydligt man kan.

– Vi ber om ursäkt och försöker tala om vad det beror på. Och vet du säkert med hjälp av kontoutdrag eller lönespec att medlemsavgiften är dragen, ska du sitta lugnt i båten.

Ett annat problem har varit att de som normalt får medlemsavgiften automatiskt betald via lönespecifikationen inte har fått den dragen. I de fallen skickar Kommunal nu ut nya inbetalningskort. Och om man tvärtom har betalat dubbelt lovar Hanna Stenholm att man betalar tillbaka den felaktigt inbetalda avgiften omgående.

Hon råder dem som har frågor att kontakta sin sektion eller Kommunals medlemscentra (nummer här bredvid). Samtidigt varnar hon för långa handläggningstider.

– Det har varit långa väntetider och det beklagar vi också. Vi har inte kunnat rå på det, då skulle vi vara fem gånger så många som jobbar med det.

Kontakta Kommunal

Kommunals medlemscenter nås på telefon 010-442 70 00 (öppet måndag – fredag 8.30 – 15.30) eller på e-post medlemscenter@kommunal.se