SVAR: Du kan trösta dig med att du gjorde rätt när du först, precis som man ska, anmälde ett arbetsmiljöproblem till chefen. Alla har rätt att framföra sådana problem. Nästa steg är att gå till skyddsombudet, som i sin tur har ansvar att föra problemet tillbaka till arbetsgivaren för lösningar.

Tyvärr verkar det som om själva poängen gick förbi chefen när du gjorde din anmälan. Han tycks ha uppfattat det du sa som att du ”lagt dig i” hans chefskap eller som en simpel klagan över orättvisan i lön etcetera. Han kan möjligen vara känslig för kritik i en ganska svår ledarsituation och har helt enkelt inte sett sitt arbetsmiljöansvar i själva sakfrågan.

Hans reaktion har nu blivit till ett problem för dig. Du har känt dig ännu mer upprörd över det hela och kanske drabbade chefens ord en öm punkt.  Rädsla över att uppfattas som kontrollerande  finns hos många. Men du ska definitivt inte behöva må dåligt över det som hänt.  Självklart ska du gå till jobbet. Säg till dig själv och andra att du har larmat om missförhållanden och därmed gjort vad du ska och kan – och sedan punkt.

Släpp din känsla för ansvar i frågan och se åt ett annat håll, under förutsättning att du inte är skyddsombud.  Håll inte liv i eller trappa upp  irritationen hos dig själv och andra, utan ta det lugnare för att inte själv gå under. Jag tänker också att du snarast borde gå tillbaka till chefen och prata igenom hur det kunde bli så snett omkring detta. Tala om att du mått dåligt och säg att du bara menat att peka på de dåliga effekterna i arbetsmiljön.