LO lanserar ny reklam inför valet
Kändisar och digitala satsningar samsas med traditionellt folkrörelsearbete när LO driver valkampanj under parollen ”Sverige kan bättre”.
– Det är de fackligt förtroendevalda som gör jobbet. Det duger inte att vara dörrvakt åt våra politiker, säger Tobias Baudin, förste vice ordförande i LO.
Enligt Tobias Baudin väntar en ”lättare” valrörelse detta år, jämfört med förra valet. Han pratar om att det nu finns ett helt annat ”tryck” från medlemmarna:
– Samtalen med medlemmarna är lättare. Framför allt beror det nog på att Socialdemokraterna går till val själva. Med det rödgröna samarbetet var det nog många som inte visste vilken politik som gällde. Åtta år med en moderatledd regering gör också att våra förtroendevalda har jättemånga frågor att prata om.
LO:s valkampanj tuffar vidare ikväll när en reklamfilm gjord för tv och biografer premiärsänds. En svartvit historia på 45 sekunder som i valrörelsens slutskede ska kortas till 15 sekunder.
Senare kommer LO att släppa korta kampanjfilmer där både medlemmar och kändisar ska ge sin version om varför och hur Sverige kan bli bättre.
– Vi hoppas på en digital folkrörelse, menar Tobias Gerdås, som är kampanjledare på LO.
Det mer traditionella folkrörelsearbetet finns också kvar. Från 47 olika ringcenter runt om i landet kommer fackligt engagerade att ringa medlemmar. Redan idag har över 14 000 samtal gjorts. Från mitten av augusti och fram till valdagen kommer den riktiga stöten att sättas in.
– Vi kommer att jaga högerregeringen ända fram till valnatten. Inte för att vara snälla mot Socialdemokraterna eller Stefan Löfven – utan för att LO-medlemmarna behöver en ny politik, säger Tobias Baudin
LO:s reklamfilm finns att se på den samlande kampanjsajten sverigekanbattre.se.