Järfälla, norr om Stockholm, är en av de kommuner som haft lägst hemtjänstersättning i landet. Av de privata hemtjänstföretagen i Järfälla har Violas Hemservice flest kunder. Bara kommunen har fler.

Tidigare har HSB Omsorg och Aleris lämnat kommunen, de ansåg att ersättningen var så låg att det inte var lönsamt att vara kvar i Järfälla (se länk).

Ett tiotal av de anställda på Violas Hemservice har tidigare arbetat på tre olika företag som lagt ner sin hemtjänst i kommunen. Nu är deras jobb återigen i fara. Flera är äldre än 55 år, vårdbiträden och stressade för att söka nya jobb.

– Arbetsgivarna ställer krav på undersköterskeutbildning, säger Annelie Jansson, vårdbiträde.

Hon var tidigare anställd på Järfälla Hem- och allservice som lagt ner.

– Det är jättejobbigt. Ingen vill ha oss, jag trivs med mitt jobb och fasar för vad brukarna ska säga, säger Ann Lord som börjat titta efter andra jobb.

Arbetskamraterna suckar, de har samlats i soffan i företagets källarlokal i ett flerfamiljshus i Jakobsberg. Det blir tyst, bara klockans tickande hörs.

– Vilket företagsklimat är det som skapas, när företag ska slås ut, frågar Stefan Widenborg som är en av dem som först anställdes i företaget.

Mitt i den gröna soffan sitter ägaren Viola Sundvisson själv. Hon säger att hon inte tagit ut någon lön de senaste fyra månaderna. Och lånat pengar för att betala de anställdas löner. Både hon och de anställda säger att medellönen är 21 000 kronor.

– Kommunens ersättning är inte kompatibel med hur mycket personal som behövs, säger Viola Sundvisson.

Lönehöjningen som de anställda skulle ha fått enligt avtalet med Kommunal har frusit inne för att pengar saknas.

De ekonomiska svårigheterna började i fjol. Det var då kommunen införde det elektroniska tidsmätningssystemet Mobipen. Hon berättar om att införande inneburit ökade kostnader eftersom systemet inte provkörts och administrationen växte. Och att kommunen samtidigt ändrat biståndsbesluten så att tiden för insatserna minskat med 30-50 procent.

– Förut hade kunderna en och en halvtimme för städ och inköp. Nu har de en timme, men har inte fått någon information, det är jag som ska tala om det och hinna samma saker på en timme, säger Ann Lord.

Ilskan mot kommunen förenar Viola Sundvisson och de anställda.

– Fokus har förflyttats från vårdbehovet till de ekonomiska ramarna, säger Stefan Wideborg.

Tidspressen har ökat stressen. Samtidigt är oron stor över hur det ska gå för företaget. Men inför pensionärerna försöker alla behålla lugnet. Flera berättar om hur de är helt utmattade när dagen slut och somnar i soffan efter jobbet.

Järfällas hemtjänstersättning låg i fjol på 320 kronor per utförd timme. Det är bland de lägsta i landet enligt SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. Kristianstad hade den i fjol den högsta ersättningen med 440 kronor, Storuman den lägsta med 289 kronor.

Vid årsskiftet höjde Järfälla ersättningen till 353 kronor, men då låg Violas Hemservice redan på minus.

Viola Sundvisson började som skötare 1975 och har arbetat i flera större hemtjänstföretag. I sitt eget företag arbetade hon först ensam. Nu är drygt 25 personer tillsvidareanställda och cirka 35 visstidsanställda.

– Det är en otrolig resa. Jag är inte så vinstintresserad, det är det som skiljer mig från de större företagen.

I fjol gick företaget minus med mer än 500 000 kronor, året innan gjordes en vinst med ungefär 500 000 kronor. Själv har Viola Sundvisson däremot inte tagit ut så stora vinster, enligt Bolagsverket. Sedan 2005 har hon tagit ut 330 000 kronor i vinst utöver sin lön.

Nu hoppas Viola Sundvisson på ett plusresultat för mars så att det blir lättare att sälja företaget.

På Kommunals sektion i Järfälla menar man att företagets problem inte enbart handlar om en låg ersättning från Järfälla kommun.

– Det kostar pengar att inte ha bra rutiner. Jag tror att det här företaget har fokuserat lite för mycket på brukarna, säger Peter Ulander, regionalt fackligt ombud för privat vård och omsorg i Järfälla.

Företaget har kollektivavtal. Men endast 14 anställda är medlemmar i Kommunal.

– Det är ett schyst företag som gör så gott de kan, säger Peter Ulander.

Hans kollega Hugo Klappenbach påpekar att Järfälla kommun har höjt ersättningen nyligen. Han menar att det är fel av företag att använda ersättningsnivån som ursäkt för att säga att man inte kan betala ut avtalade löner.

– Järfälla ligger i nivå med andra kommuner. Det går i rätt håll. Det finns företag som tycker den är för låg, men det är inte Kommunals problem. Dom vill väl fortsätta att ta ut lika mycket i vinst, säger Hugo Klappenbach.

Björn Falkeblad (M) är ordförande i Järfällas socialnämnd:

– Det finns inget beslut från socialnämnden att tider ska bantas. Man ska tillämpa anvisningarna som är oförändrade. Det är behovet som ska beaktas i det enskilda fallet. Självklart ska jag följa upp vad som ligger bakom det hela.

Björn Falkeblad säger att han ska följa upp detta och uppgiften om att de anställda i hemtjänstföretagen fått informera kunderna om att deras tid bantats.

Hemtjänstföretagens ökade kostnader för Mobipen anser han har kompenserats.

– Vi har avsevärt höjt ersättningen det här året, det är en höjning med över tio procent.

Björn Falkeblad anser att det viktiga är att de äldre har ett stort utbud av hemtjänstföretag att välja bland.

– Det finns cirka 25 företag att välja mellan. Med 10 procent ökning av ersättningen så ökar deras intäkter från i år. Det kommer hela tiden nya som vill certifiera sig i LOV-systemet.

Fotnot: På bilden ovan syns ägaren Viola Sundvisson med Gunilla Hägglund, Stefan Widenborg, Annelie Jansson,  Krzysztof Tuchewicz, Monica Hylander, Ann Lord, Britt-Marie Wiklund och Niklas Larson.