Vid årsskiftet konkurrensutsattes Södertälje kommuns lokalvård. KA har tidigare skrivit om hur 120 anställda fick lämna sina jobb (se länk). Kommunen sparar in 32 miljoner på städningen vilket har gjort att de anställda får mindre tid till att utföra sitt arbete. De har dessutom erbjudits en visstidsanställning som innebär att de sägs upp under sommarens två månader – utan lön.

Yasho Kesenci är en av dem som blev uppsagd från Miab. Hon har nu blivit visstidsanställd av PMI Clean AB som ansvarar för städningen av för­- och grundskolor. Yasho har i dag en lön på 20 000 kronor före skatt, vilket är en sänkning med 1000 kronor jämfört med vad hon fick hos Miab. Hon har tvingats gå ner i arbetstid med 40 minuter per dag, vilket innebär att hon inte arbetar heltid. Det gör också att hon har knappt om tid att utföra de arbetsuppgifter som krävs av henne. Yasho berättar om Tavestaskolan, en byggnad som rymmer cirka 400 elever.

– Tidigare hade vi 12–13 timmar på oss att städa den, och arbetet var uppdelat på 3–4 personer. Nu ska jag ensam städa hela skolan på fem timmar. Jag är helt slut. På fem timmar klarar jag av matsalen, jympasalen, toaletterna och korridorer. Klassrummen har jag inte rört, säger Yasho Kesenci.

Birgitta Tångerby, ordförande för Kommunal Haninge, är kritisk till företaget sätt att anställda städarna.

– Det här är inte ett okej avtal. Vi håller på att förhandla med arbetsgivaren, säger hon.

Peter Milosevic är VD för PMI Clean. Han anser att ansvaret ligger hos kommunen.

– De har enbart beställt 190 skoldagar av oss. Vi har inga jobb vi kan erbjuda de anställda under de två sommarmånaderna. Jag tycker att det är väldigt tråkigt, säger han.

Anställda beskriver försämrade arbetsvillkor. Hur ser du som arbetsgivare på det?

– De anställda måste anpassa sig efter de nya arbetsvillkoren, branschen ser ut så här i dag i hela Stockholms län. Det handlar om vilken inställning som de anställda har.

Vad anser du om den sänkta lön som de anställda erbjuds?

Det är fullt enligt kollektivavtal. Det är också upp till Kommunal att förhandla fram bättre avtal om de inte är nöjda. Vi jobbar väldigt mycket med att lösa alla problem som finns, men vi har varit väldigt motarbetade av våra anställda. Illojalt beteende och tystnadsplikt har brutits. De anställda får inte vända sig till kunderna med sina klagomål utan det är till oss, deras arbetsgivare, som de ska vända sig.