Hon är doktorand i psykologi vid Högskolan i Borås och har studerat avundsjuka på jobbet. Tydligt är att lönen är det som orsakar allra mest avundsjuka.

Och avundsjukan ökar om lönen sätts individuellt.

– Då tävlar man om något och kan fråga sig om det har gått rättvist till när någon annan har fått högre lön. Om lönen sätts lika för alla, då uppstår inte avund lika lätt, säger Nina Korvela.

Men avund kan också handla om att chefen ger mer beröm till en arbetskamrat eller att de umgås privat. Eller om att en kollega får nya arbetsuppgifter.

Det är när vi jämför oss med varandra som avundsjukan uppstår. Om man upplever att något blir orättvist ökar avundsjukan.
Därför är det viktigt att chefen förklarar varför den fattat olika beslut. Om chefen inte förklarar är det lätt att vi hittar på egna förklaringar och de kan ge grogrund för skitprat som till slut kan bli mobbning. Men det går att sätta stopp i tid.

– Det kan räcka med att en individ i fikarummet säger att nu får ni skärpa er och ta reda på fakta eller sluta. Om den får med sig fler, kan de få tyst på dem som spred skit.

Nina Korvela vet att avundsjukan inte är bra för arbetsmiljön. Den kan leda till att man presterar sämre.

– Det finns en massa negativa konsekvenser av avund, alltifrån fysiskt våld till att man stjäl från arbetsplatsen.

Att avund skulle vara positivt finns det inte mycket stöd för i forskningen.

Men det finns ”en liten klick” som hävdar att avundsjuka kan höja motivationen, eftersom någon annan fått något som man själv vill ha.

Slipp avundsjukan

Försök att inte jämföra dig med andra.
Var ärlig med dig själv och fråga dig själv vad du faktiskt gjort för att få löneförhöjning.
Kräv att chefen förklarar varför du inte får löneförhöjning och vad du ska göra för att få högre lön.