I samband med internationella kvinnodagen uppgraderar Kommunal sin prisbelönta kampanj ”Byt lön” till ”Be a man”. Syftet med ”Byt lön” var att lyfta problemet att kvinnodominerade yrken generellt är sämre betalda. Konceptet är fortfarande detsamma: att på ett spetsigt sätt kritisera löneskillnader mellan könen. I kampanjfilmen på Youtube blir Kommunals ordförande Annelie Nordström omgjord till man.

– Det är bra om det är kontroversiellt, då får vi uppmärksamhet, säger Kommunals kommunikationschef Emma Nilsson. Ska det vara så 2014 att bästa sättet att få löneökning är att bli man?

”Be a man” är i stor utsträckning en digital kampanj. Den som vill delta kan ladda upp en bild av sig själv och via en speciell app göras om till man. Resultatet laddas upp på Facebook och på www.beaman.se. Inom kampanjen kommer det även att publiceras debattartiklar, med start i Dagens Samhälle imorgon, den 6 mars.

– Den handlar om löneskillnader. Senare under våren kommer det vara mycket fokus på frågan ur ett europeiskt perspektiv, med tanke på EU- valet. I förlängningen planeras ”Be a man” omfatta även andra jämställdhetsfrågor, säger Emma Nilsson.