– Nu kommer medlemmen veta varje månad vad den ska betala. Vi skickar i dag ut över 100 000 brev varje månad, där vi ber dem att betala in sin avgift men det står inte vad de ska betala. Det skapar mängder med arbete för oss internt och bryderier för medlemmarna, säger Kommunals förbundskassör Anders Bergström.

Den nya medlemsavgiften skulle egentligen ha kommit i gång redan vid årsskiftet men för att säkerställa att teknik och rutiner verkligen fungerar beslutade Kommunal att skjuta på starten till den 1 mars.

I det nya systemet har medlemmarna delats in i sex avgiftsklasser utifrån genomsnittlig inkomst. Fram till nu har avgiften varierat från månad till månad beroende på vad som stått i lönebeskedet. Och för många privatanställda medlemmar, som inte har fått avgiften avdragen direkt på lönen, har det varit svårt att veta exakt vad de ska betala.

Den som anser sig ha hamnat i fel avgiftsklass i det nya systemet ska kontakta Kommunal.

Kommunal fattade beslut vid kongressen i somras. Sen dess har den så kallade arbetslöshetsavgiften till a-kassan försvunnit. Det innebär att a-kasseavgiften blir 55 kronor lägre. Därmed får i princip alla medlemmar som också är med i a-kassan sänkt medlemsavgift totalt sett med det nya systemet.

Men bland de cirka 45 000 medlemmarna som inte är med i a-kassan kan det finnas de som får höjd medlemsavgift, beroende på vilken inkomst man har.

Kommunal har anställt extra personal för att klara av den förväntade anstormningen vid månadsskiftet från medlemmar som av olika skäl inte känner sig informerade om det nya systemet.

Det blir nu möjligt att betala med hjälp av autogiro, vilket inte gått tidigare.

Däremot blir det dyrare för ungdomar att gå med. Av de tidigare tre avgiftsfria månaderna vid inträde i facket, finns nu bara en kvar. Den avgiftsfria månaden gäller från och med nu alla åldrar.

Kommer inte detta påverka medlemstillströmningen för unga?

– Det tror vi inte.

Varför inte?

– Vi kan se att de som är unga kommer fortsätta att vara benägna att gå med i i facket.

Så rabatten i tre månader har inte varit ett bra lockmedel för att få unga att gå med?

– Det är klart att det lockat ett antal men vi vill förenkla och att det ska vara lika för alla. Om man klart och tydligt kan tala om för en blivande medlem vad den får för avgift så är det lättare för personen att ta ställning. Men i slutändan beror på det på vad vi levererar och inte på avgiften i sig.

Inom fem år ska systemet utvärderas.
 

Fråga om medlemsavgiften

Om du vill fråga om medlems­avgiften, ring till Medlemscenter, telefon: 010-442 70 00, eller mejla: medlemscenter@kommunal.se. Man kan också kontakta Kommunal lokalt.