LO vill få med sig medelklassen
Valet närmar sig. I nästa vecka rullar den första av LO:s reklamfilmer upp på biograferna. Huvudrollen har ”Anna-Karin” – en tydlig medelklasskvinna med ”helt okej lön, ett fint hus, miljöklassad bil och en härlig familj”.
Varför fick Anna-Karin huvudrollen?
– Tanken är att det ska vara ett brett löntagarperspektiv. Vi vill visa att det finns en stark koalition i Sverige bland breda löntagargrupper och att de alla har mycket att vinna på en annan politik. Det finns ett brett stöd för LO:s politiska vägval. Vi vill visa varför medelklassen gynnas mer av en politik för trygghet och rättvisa än av sänkta skatter. Och det finns ju också LO-medlemmar som jobbar på kontor, säger Tobias Gerdås, kommunikatör på LO.
Har medlemmarna en ”helt okej lön” som Anna-Karin har?
– Även om Anna-Karin lever i en medelklasstillvaro tjänar hon på den politik som LO propagerar för. Vi vill göra slut på myten att medelklassen vinner på sänkta skatter. Den stora löntagargruppen vinner på en annan politik, oavsett om man är sjuksköterska, byggnadsarbetare eller lärare. Det finns inget nytt eller konstigt i det.
Varför valde ni inte en huvudperson som tydligt är LO-medlem till reklamfilmen?
– I 99 procent av all kommunikation väljer vi personer som man tydligt kan härleda till ett LO-yrke. Och längre fram mot valet kommer fler filmer där massor av andra yrkesgrupper kommer att lyftas fram.
Är det här LO:s nya väg för valrörelsen?
– Sajten bytpolitik14.se där filmen finns går in i ett nytt huvudbudskap i samband med LO:s valkonferens i nästa vecka. Där kommer en ny slogan att lanseras. Inför valet kommer vi att ha ett annat huvudbudskap.