– Vi vill att de ska skriva tillbud och lämna till sina arbetsled­are, säger hon.

När KA berättar för Magda Anevska om den kritik som kommit från de tre anonyma städare som vi har pratat med och det 30-tal som har hört av sig till Kommunal, säger hon att städarna ”alltid är välkomna att ta upp frågor med oss om de vill” och att arbetsledarna och hon själv är ”tillgängliga dagligen”.

Men har du hört att det finns städare som säger att de är jättestressade och att de omöjligt hinner med att städa sina områden på avsatt tid?

– Jag vet inte om man ska säga att det är kritik. Jag har hört det men inga personer har trätt fram. Vi är 140 personer här, så då är det kanske några som tycker att de har för stora områden. Men nu gör vi en kartläggning tillsammans med facket, vår företagshälsovård och den person som är ansvarig för utbildning på Sodexo. Vi tar det här på allvar.

Alla tre städare jag har pratat med säger att deras respektive arbetsledare inte lyssnar när de säger att städområdena är för stora. Enligt dem säger arbetsledarna saker som ’stick och fixa det’ och ’det ska du hinna med’. Hur ska de göra?

– Jag kan inte uttala mig om det är så eller inte, men så ska vi inte jobba. Många städare har sagt till mig att de trivs väldigt bra, men det kanske finns vissa som inte trivs bra och då är det synd att vi inte når dem. Om de känner att arbetsledarna inte lyssnar så kan de komma till mig, jag finns här dagligen.

Magda Anevska vill inte säga om hon tycker att städarna har tillräckligt stora städområden överlag. Men hon bekräftar att Sodexo har mätt hur lång tid städningen tar och att kunden, Region Skåne, är nöjd med städningen. Att städare slarvar med städningen visas inte i kvalitetskontrollerna. 

Städbranschen

Städ- och servicebranschen i Sverige består av omkring 2 000 aktiebolag med över 50 000 anställda. Branschen omsatte drygt 26 miljarder kronor 2011/2012. Personalkostnader är företagens största utgiftspost.
Källa: Almega Serviceentreprenörerna, Branschrapport 2013