Delade turer innebär att arbetsdagen delas upp i minst två pass med ett längre obetalt uppehåll emellan. Enligt undersökningar som Kommunalarbetaren tidigare har gjort (se länk), har de delade turerna ökat kraftigt i vård och omsorg de senaste åren.

I det centrala avtalet mellan Kommunal och SKL står det för första gången, sen i våras, att arbetsgivaren bör eftersträva att delade turer minimeras. Detta har arbetsgivaren Växjö kommun misslyckats kapitalt med.

Kommunal å sin sida har, enligt avtalet, rätt att kräva handlingsplaner för att komma åt problemet, men har ännu inte gjort detta i Växjö.

Under tiden får personalen vid hemvården, som hemtjänsten kallas i Växjö, se sina scheman bli allt uslare.

– När ett avtal har ingåtts förväntar man sig att parterna som slutit avtalet åtminstone ska försöka leva upp till det, säger Anita Knutsson.

I Rottne tillverkas skogsmaskiner men är numer nog mer känt för att spela en viktig roll i succéromanen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, av Jonas Jonasson. I en nedlagd och ombyggd industrilokal håller hemvårdsgruppen till. Vi sitter i ett otroligt litet och trångt personalrum och pratar med Anita Knutsson och hennes två kollegor. De är besvikna, inte bara på arbetsgiv-aren, utan också på facket.

– Vårt arbetsplatsombud har försökt tjata på Kommunal men de bryr sig inte om henne, vi får ingen hjälp, säger undersköterskan Britt-Louise Lindh-Sjögren.

Jag ringer upp arbetsplatsombudet, Rowelyn Kollerud. Hon ger ungefär samma bild:

– Det är inte mycket Kommunal kan göra. Det känns som jag gjort mitt bästa och jag kan inte göra mer, säger hon.

Tycker du att Kommunal borde göra mer?

– Lite faktiskt. De ifrågasätter inte arbetsgivaren. Folk mår dåligt här, men jag har påpekat det.

Chefen, Paul Eriksson, säger att det i dag helt enkelt inte går att göra scheman med färre delade turer som det ser ut just nu. Och en av orsakerna är att Växjö kommun har rätt till heltid, säger han. Det innebär för många huvuden i verksamheten.

– För att få det att fungera har vi valt att anpassa schemat så att vi kan täcka de behov som finns, säger Paul Eriksson.

Hur kommer det sig att det tidigare gått att göra scheman med färre delade turer?

– Det har funnits tidigare också. Nu är de delade turerna utökade för att vi har fått en situation rent tekniskt som gör att vi måste använda personalen oftare. Det är ren schemamatematik.

Vad tycker du själv om delade turer?

– Det är stentufft.

Det är inte bara delade turer som ökat. Det nya schemat innebär också arbete varannan helg i stället för var tredje som tidigare. I cirka två månader har personalen gått på det nya schemat. Redan märks fler sjukskrivningar och utslitningssymptom, enligt Anita Knutsson.

– Jag reagerar när jag ser mina arbetskamrater gå in i väggen, det är flera unga tjejer som också är helt slutkörda.

En delad tur här innebär jobb på förmiddag mellan 7.00 och 12.00 eller 12.30. Sen är det fyra timmars obetalt uppehåll innan det är jobb igen mellan 16.00 eller 16.30 till 21.30 eller 22.15. De som har nära hem väljer att gå hem, andra stannar kvar på jobbet. Britt-Louise Lindh-Sjögren åker hem, trots att hon bor tre mil bort.

– Det blir totalt 12 mil i bil de dagarna, säger hon.

Marie-Louise Borglunds arbetsdag har precis tagit slut. Hon slår sig ner i personalrummet.

– Det är inte humant att ha det så här. Det känns som att bara för att vi är kvinnor så ska vi behöva ta vad skit som helst.

Så kan schemat se ut

Grafik: Elin Steen