Så vill S vinna valet
Socialdemokraterna hoppas vinna valet genom att tala sakfrågor och undvika debatt om möjliga samarbeten med andra partier i en S–ledd regering. Målet är att innan riksdagsvalet kontakta 1,5 miljoner väljare. 70 miljoner kronor ska satsas på reklam.
År 2014 är ett supervalår och valrörelsen är redan i gång.
– Det är 174 dagar kvar till Europaparlamentsvalet och 286 dagar kvar till valet till riksdagsvalet, sa Socialdemokraternas valledare Jan Larsson när han presenterade partiets valplan för nästa år.
Samma dag höll Moderaterna en valkonferens med bland annat planer på att kontakta 900 000 väljare inför höstens val.
Detta mål hoppas Socialdemokraterna överträffa. I första hand genom dörrknackning. Telefonsamtal och sociala medier är andra vägar som ska användas.
Jan Larsson förklarade att Socialdemokraterna kommer att satsa på ett ideologiskt val där värderingar om framtidens samhälle kommer att betonas.
– Vi vill ge en bild av att Sverige är ett bra land. Men något håller på att gå sönder med växande arbetslöshet, sämre skola och för lite resurser till välfärden.
I valen till Europaparlamentet och Riksdagen kommer Socialdemokraterna trumma budskapet ”Mer resurser till jobb, skola och välfärd–eller fler skattesänkningar?”
Målet är att i Europarlamentsvalet få 25 procent av alla röster, i senaste EU–valet fick partiet 24,4 procent vilket då var det sämsta valresultatet någonsin.
I riksdagsvalet är målet 35 procent av rösterna, lika stor väljarandel som när S förlorade valet 2006.
– Det är en realistisk ambition, men jag gråter inte på nätterna om vi får ännu fler röster, säger Jan Larsson.