Ivar Andersson och Catharina Åhlander.

Det har snart gått två år sedan en pilotgrupp på nio personer ur personalen började skissa på ett nytt arbetssätt för hemtjänsten i Skönsmon. I dag  är det de kom fram till vardag för alla 36 personer som utgår härifrån. Att komma dit har varit en spännande resa för alla inblandade.

– Förändringar är alltid oroligt. Det här var lite som att hoppa utan fallskärm. Man var så van vid att någon annan bestämmer. Det var tryggt med den där listan där det stod exakta klockslag för var vi skulle vara, göra där och precis vilken tid det fick ta. Nu skulle vi plötsligt tänka själva, säger undersköterskan Catharina Åhlander, som idag är mer än nöjd med förändringen.

Den stora skillnaden mot tidigare är ansvaret. I dag har hemtjänstpersonalen ett mycket större ansvar för hur omsorgen sköts. De är indelade i små arbetsgrupper och tar hand om samma kunder varje dag.

Utifrån biståndsbedömningen bestämmer de själva tillsammans med kunden när och hur de ger hjälpen. Vinsterna är att personalen känner kunderna och att exempelvis en dusch kan få ta tio minuter en gång och fyrtio minuter en annan beroende på hur kunden mår.

– Just det att det är vi som bestämmer. Det kan vara körigt och stressigt, men cheferna lyssnar och jag kan snabbt styra om ifall det händer något, säger Catharina.

– Det känns så bra att jobba så här. Jag går aldrig hem och känner ”vilken misslyckad dag”. Jag kan ha mycket att göra nu också men kan ändå styra själv, säger undersköterskan Annika Wretman.

KA har skrivit om försöket förut, men då var det bara den lilla pilotgruppen som arbetade så här. När kommunen utvärderade det försöket, visade det sig att kunderna trivdes bättre och var tryggare än tidigare. Eftersom försöket inte bara var bra för omsorgskvaliteten utan också verkade spara pengar bestämdes det att alla i Skönsmons hemtjänst skulle arbeta efter systemet. Nu har man gjort det i snart ett år och alla är nöjda. Såväl personal, kunder och chefer. Att man känner kunderna gör att man kan ta omvårdnaden ett steg till, menar Annika Wretman.

– En kund hade en underarmsfraktur. Hon kunde inte borsta tänderna själv längre för att hon kände sig för gammal att lära sig göra det med vänster hand. Men jag kunde lura henne lite att träna genom att säga, börja du jag ska bara… Sedan gick det lite bättre varje dag och till slut kunde hon klara sig själv. En sådan sak hade aldrig fungerat i det gamla systemet när vi sällan träffade samma kund varje dag, säger hon.

Den dåliga kontinuiteten skapade problem med så enkla saker som handling. Det hände ofta att en person skulle hämta inköpslistan, en annan skulle handla och en tredje skulle lämna varorna till en kund.

– Och det blev ju mycket fel. Det är inte klokt när man tänker efter. Hur vi höll på! Och de där nycklarna som vi letade hela tiden. Vi var helt enkelt för många inblandade, säger Annika Wretman.

81 år gamla Ivar Andersson som har haft hemtjänst sedan 2010 märker en tydlig skillnad.

– Jag kunde träffa 40 olika personer på en månad som skulle hjälpa mig. Det kunde gå ett halvår innan jag träffade samma person igen. Vad hette du nu igen, fick jag fråga. I dag känner jag dem som kommer. Det är en fantastisk förändring, säger han.

Lika glada är man på Kommunals sektion i Sundsvall.

– Jag är väldigt positiv till det här. Personalen är mindre stressade nu och håller ihop sina dagar på ett bättre sätt. Arbetsmiljöverket har kritiserat den vanliga hemtjänsten i Sundsvalls kommun bland annat för att det är så stressigt. Det här kan vara en väg bort från det, säger Sonja Lindberg, sektionsordförande.

Men trots de fina resultaten är både personalen på Skönsmon och Kommunals företrädare oroliga för fortsättningen. Socialnämnden, som hemtjänsten i Sundsvall tillhör, hade ett stort ekonomiskt underskott förra året. Det har varit turbulent och både politiker och tjänstemän har bytts ut. Den nye socialdirektören Torbjörn Stark kan lugna dem.

– Det här är ett bättre system. Vi tittar just nu på hur vi ska kunna införa det i all vår hemtjänst från 2014 och socialnämnden har sökt pengar från kommunstyrelsen för att utbilda personalen så att det går, säger han.

Skriv själv!
Provar ni ett nytt arbetssätt på din arbetsplats? Mejla till oss och berätta: kommunalarbetaren@ka.se

Så mycket bättre blev det

1 Larmen minskar
Innan försöket var det drygt 440 per månad idag 384. Det trots att de gamla idag uppmanas att larma när de vill gå på toaletten i stället för att få bestämda tider för det.

2 Bättre kontinuitet
Varje kund möter mellan 7-12 personer per månad tidigare var det mellan 25-42.

3 Sjukskrivningar
Mycket pekar på att de minskar. Ingen är idag långtidssjukskriven på grund av stressjukdomar.

4 Vikariekostnaden
Personalen tar själva in vikarier när det behövs. Det har minskat vikariekostnaderna.