Trafikvärdarna i Stockholm har hittills inte haft något fackligt ombud från de egna leden. Men nu ska det bli ändring på det. Arbetet är i full gång med att välja representanter och sammanställa vilka frågor som är viktigast att driva.
  – Det är ju ingen som driver våra frågor om vi inte själva gör det. Nu vill vi också få känna en stolthet i vårt jobb, säger Marguerite Koos.

Häromveckan stod trafikvärdarna i fokus för medias uppmärksamhet efter Kommunalarbetarens avslöjande att de i över ett års tid fått arbeta med trasiga biljettläsare. SL och arbetsgivaren Keolis uppmanade dem att låtsas att de fungerade. Efter KA:s artikel drog SL in de trasiga biljettläsarna.
  Att jobba med trasiga arbetsredskap påverkar förstås arbetsmiljön. Och just arbetsmiljöfrågor är en viktig del som trafikvärdarna hoppas kunna driva mer när de valt arbetsplats- och skyddsombud.
  Det handlar om avgaser, buller, snöröjning, tillgången till ordentliga klädskåp och arbetskläder som regnkläder.
  Att delade arbetspass är vanligt förekommande är en annan punkt de vill se över.
  – Jag avskyr de delade passen, eftersom det innebär en arbetsdag på 14-15 timmar. Man åker hemifrån väldigt tidigt och kommer inte hem förrän sent på kvällen, säger Elvis Åström.
  Efter att han blivit påkörd under arbetet är Elvis Åström sjukskriven. Men enligt hans ordinarie schema arbetar han delade turer varje arbetsdag varannan vecka.

Till skillnad mot bussförarna får trafikvärdarna ingen ersättning under de lediga timmarna mellan arbetspassen. Bussförarna kan ha ”uppräkning av tid”, vilket ger 17 procent av timlönen under uppehållet (vilket i snitt ger runt 22 kronor per timme) eller kortare arbetstid.
  – Det känns väldigt konstigt att vi inte får samma ersättning. Många av oss har tidigare arbetat som bussförare, men nu får vi bara acceptera att vi inte får samma ersättning, trots att vi går på samma avtal. Det känns inte kul, det känns som man förlorar pengar, säger han.
  Det är främst i rusningstrafiken på morgonen och eftermiddagen som arbetsgivaren tycker att trafikvärdarna behövs. Följden blir många arbetspass med delade turer.
  – Vi är ju till för att stå längs de stora linjerna när det är högtrafik och då kan vi inte jobba kontorstid. Jag jobbar också delade turer varje pass varannan vecka, men jag förstår att jobbet innebär det, säger Marguerite Koos.

Slussen, där Marguerite Koos arbetar denna förmiddag, är en viktig knutpunkt i Stockholmstrafiken. Här möts den röda och gröna tunnelbanelinjen, flera innerstadsbussar, alla bussar ut mot Nacka och Värmdö samt Saltsjöbanan.
  I dag är det extra rörigt, eftersom den amerikanska presidentens besök gör att delar av innerstan är avstängd och flera busslinjer är inställda.
  – Jag tycker att Slussen är det roligaste stället att jobba på. Här händer det alltid något och kriserna är nog allra roligast. Som under strejken eller nu med Obamabesöket, säger Marguerite Koos.
  I dag jobbar hon 07-10.30 vid Slussen. Sedan får hon ta sig till Odenplan för att fortsätta eftermiddagspasset där.

Grafik: Elin SteenGrafik: Elin Steen

Trafikvärdar

• Trafikvärdarna i Stockholms innerstad är anställda av Keolis. Många av dem har tidigare arbetat som bussförare. De går på bussbranschavtalet, men har inte del av de tillägg som bussförarna får.
• Bussförarna kan till exempel få en ersättning som kallas ”uppräkning av tid” under uppehållen när de har delade arbetspass. Ersättningen är 17 procent av timlönen. De kan också ha kortare arbetspass. Trafikvärdarna har inte rätt till den ersättningen.