Hur låtsaskontrollerna påverkat trafikvärdarnas arbetsmiljö kan inte Johnny Melander från Keolis bedöma.
  – Jag kan inte säga att vi brustit i vårt arbetsmiljöansvar eftersom jag inte säga att det påverkat deras arbetsmiljö. Avisering är en del av deras arbete, information är en annan stor del. I hur stor grad det här påverkar är svårt att svara på, säger Johnny Melander, trafikchef affärsområde Stockholm Keolis.

Att trafikvärdarnas arbetsredskap i flera fall varit trasiga så länge som ett år vill han först inte kännas vid.
  Men ni och SL fattade beslut om att de skulle fortsätta användas sommaren 2012?
  – Ja, det var en tillfällig, temporär lösning.
  Som uppenbarligen fortsatte?
  – Ja, som uppenbarligen har fortsatt. Vi fick några nya ”blåbär” efter nyår så då blev bekymren mindre, men sedan eskalerade bekymren i våras och under sommaren. Någonstans har problematiken fallit mellan stolarna.
  Vad har du för kommentar till att trafikvärdarna i sitt arbete fått direktiv om att låtsas att deras arbetsredskap fungerar?
  – Just nu kan jag inte kommentera det. Jag beklagar att det har varit så.
  Att olika avtal skulle göra det lönsamt att flytta de fungerande biljettläsarna från innerstadstrafiken till andra delar (se artikel intill) vill han inte kommentera eftersom han inte vet hur prioriteringarna görs.

Alla frågor till SL besvaras av kommunikationschefen Suss Forssman Thullberg. Hon säger att SL levt i tron att biljettläsarna fungerat bättre än vad de gjorde.
  – I början av förra sommaren lyftes frågan om blåbären mellan Keolis och SL och det gav en diskussion om hur man skulle göra. Den lustiga låtsasmodellen för visering var ett tillfälligt beslut.
  Men ni måste ha varit medvetna om att det fortsatt?
  – Eftersom frågan inte togs upp på våra affärsmöten med Keolis bedömde vi det inte som ett akut problem.
  Låg det inte i SL:s intresse att ta reda på vad som hände?
  – Jo, det borde vi ha gjort. Vi har brustit i uppföljningen, vem och var får vi ta reda på, säger Suss Forssman Thullberg.

Efter Kommunalarbetarens avslöjande kräver Socialdemokraterna i Stockholm svar  kring låtsaskontrollerna från trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) som också är SL:s ordförande.
  – Politik handlar om att prioritera, det hade varit klokare att lägga pengarna på fungerande teknik. SL-resenärerna får utstå för mycket krångel. Jag kräver nu svar från Christer Wennerholm kring hur länge han vetat om läget utan att vidta åtgärder, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i Trafiknämnden och SL i ett pressmeddelande.