Trafikvärdarna i Stockholm har i över ett års tid låtsats kontrollera resenärernas biljetter trots att flertalet biljettläsare inte fungerar. Deras arbetsgivare Keolis har tillsammans med SL menat att det är bättre att de står med den trasiga biljettläsaren i handen än att de bara viftar in resenärerna i bussen.
  – Att låtsas utföra ett arbete kan förstås uppfattas som ganska förnedrande och jag har förstått att både uppdragsgivaren och arbetsgivaren varit medvetna om att det är så här det går till.
  Det säger bussföraren Anders Fredmark, som är fackligt förtroendevald för Kommunal inom Keolis.

Hur de olika avtalen för trafikbolagen ser ut i olika delar av staden kan ha påverkat var Keolis vill använda de biljettläsare som fungerar, menar han:
  – De som fungerat har ju förts ut till regionen där avtalet säger att uppdragsgivaren får betalt utifrån antal viseringar. I innerstan har man ett annat avtal och får betalt oavsett antal viserade biljetter, så det är klart att det kanske inte upplevs som lika viktigt där.
  Anders Fredmark hade ingen kunskap om att trafikvärdarna låtsats kontrollera biljetter. Han säger att ingen på sektionen haft kunskap om det, vad han vet.
  – Men det känns fel. Arbetsgivaren är väldigt krävande för övrigt när de vill styra våra jobb. Sedan ger man trafikvärdarna dåliga verktyg så att de inte kan utföra ett riktigt jobb – det undergräver förtroendet för SL och hela systemet.

Trafikvärden Marguerite Koos var den som berättade för ka.se om de trasiga biljettläsarna. Att SL nu reagerar och agerar genom att säga att de ska tas ur bruk och ersättas med nya anser hon vara ett spel för gallerierna.
  – Nu händer det något på grund av att allmänheten har fått reda på det. Jag började som trafikvärd i oktober förra året och redan då var det så här. Det här är ingen nyhet för SL, att de agerar nu beror på att det blivit offentligt, säger Marguerite Koos.
  I dagsläget har trafikvärdarna inget eget fackligt ombud. Den som företrätt dem gentemot arbetsgivaren är arbetsmiljösamordnaren Mats Hansson. Han säger att han inte haft vetskap om problemet:
  – Jag har inte haft någon kontakt med trafikvärdarna efter att jag fick veta det här så jag vet inte hur de upplever det hela. Men om jag tittar utifrån vad lagen säger så ser jag inga direkta arbetsmiljörisker, säger Mats Hansson.

Marguerite Koos har inte hunnit ha så många samtal med andra trafikvärdar sedan de trasiga biljettläsarna blev allmänt kända. På grund av det amerikanska presidentbesöket har trafiken i Stockholms innerstad varit kaotisk med många inställda bussar, så trafikvärdarna har haft fullt upp med att informera resenärer.
  – Reaktionerna från allmänheten kommer nog först på fredag eller måndag, nu är allt så rörigt på grund av Obamabesöket. Då först ser vi också hur vår arbetssituation förändras, nu handlar allt om information, säger Marguerite Koos.
  Hon tycker att det har varit otillfredsställande att arbeta under de förutsättningar som varit:
  – Det känns förstås inte bra. Det känns inte service. Jag har jobbat med service i hela mitt liv så den här tiden har känts otillfredsställande. Folk blir irriterade när man inte kan svara hur länge deras kort gäller och viftar man bara på resenärer utan att kolla biljetter blir folk irriterade på det.