– Det känns jätteroligt och spännande. Jag har jobbat med kommunikation på Kommunal sedan 2008. Varumärkesarbetet är ett sätt att ta ett större grepp på allting, säger Maria Niemi.

 Maria Niemi.Maria Niemi.
Foto: Ellinor Perlefelt

Arbetet med att se över Kommunals varumärke går flera år tillbaka i tiden. Inför kongressen i våras presenterades en utredning som pekar ut riktningen för framtiden. Som varumärkesansvarig får Maria Niemi i uppdrag att driva frågorna och se till att utredningen inte bara blir en pappersprodukt.
  – Första steget är att bli en än mer närvarande och handlingskraftig organisation. Vi ska ha aktiviteter som är arbetsplatsnära. Det ska bli mer verkstad och mindre snack, säger hon.
  – En annan sak är att Kommunal ska bli mer branschinriktat. Vi ska också stärka servicen till medlemmarna, och så ska vi bli mer av ett Kommunal. Man ska möta samma förbund oavsett var man bor och jobbar.
  Det låter som att du har en del att ta tag i?
  – Ja, absolut (skratt). Det är absolut inte så att jag har för lite att göra, snarare tvärtom. Kalendern är fullbokad för hela hösten.
  Medlemmarna vill ha höjd lön och schyssta arbetsvillkor. Hur hjälper varumärkesarbete dem?
  – Det viktiga är att vi levererar till medlemmarna. Det är det som avgör om vi har ett bra varumärke eller inte. Om vi kan leva upp till att vara handlingskraftiga och synas på arbetsplatserna kommer vi att upplevas på ett annat sätt.