Vid Slussen i Stockholm i morse sjöng Kommunals ordförande Annelie Nordström ut om den hårda arbetsmiljön, tillsammans med LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Vid garagen i Stockholm, Södertälje och Umeå är strejk- och kampviljan stor. De erfarna förare som slitit under tuffa scheman och ibland även dåligt arbetsklimat ger strejken sitt helhjärtade stöd. Missnöjet är stort och det är dags för facket att sätta ner en jättekänga, kan man sammanfatta i alla fall de kommentarer som skrivs in till KA.

Nu kräver Kommunal 1740 kronor i löneökning på 3 år – en summa i kronor som är lika stor som märket i procent som de mer högavlönade i industrin fått.
  Facket kräver också att anställda får följa med till det nya företaget om trafiken upphandlas. Idag följer personalen inte automatiskt med vid bytet, utan kan i värsta fall mista jobbet, eller bli provanställd, trots många år i yrket.
  Bättre raster är ett tredje viktigt krav. 11 timmars dygnsvila och en minsta rasttid på 45 i stället för 30 minuter.
  Den snäva tidsplaneringen är också en del av kraven. Datorn som i dag räknar körtid måste inse att det är en människa som sitter bakom ratten.

Trafikens anställda jobbar idag under mycket svår press. Yrkesgruppen har bland de högsta riskerna för hjärt- kärlsjukdomar, högt blodtryck, diabetes. Arbetsgivarna kan bidra till att hälsan förbättras och att unga människor vågar söka sig till branschen där medelåldern i dag är hög.
  Peter Jeppsson, förhandlare för BUA, visst tycker även du att bussbraschen ska vara ett område som är attraktivt att jobba i? Så, det här är väl inte så svårt att säga ja till!

PS. Det strejkbryteri som Fria Moderata Studentförbundet dragit igång är en verklig pinsamhet som Fredrik Reinfeldt bör ta avstånd från snarast. Om nu M menar att de ställer upp för den svenska modellen. DS