I rastlokalen på Keolis garage på Söder i Stockholm sitter Christer med en kaffe. Han har bråttom, snart måste han ut till bussen. Så ser arbetsförhållandena ut för landets bussförare: Korta raster och långa arbetsdagar. Ett av Kommunals krav till Bussarbetsgivarna är att rasterna ska förlängas från 30 till 45 minuter.
  – Arbetsgivaren tänker bara på pengar, säger Christer Frank.
  Vi hinner tala som hastigast om lönen. Efter 33 år som förare tjänar han 25 000 kronor i månaden.
  – Det skulle kunna vara några tusen mer.

Förarutbildarna Ola Berglin och Roland Lönnerfeldt.Förarutbildarna Ola Berglin och Roland Lönnerfeldt gör sig redo för konflikt.

Men vad som framför allt gör att stridsviljan är hög här är Kommunals krav på att alla anställda ska få fortsätta hos den nya entreprenören eller underentreprenören.
  – Det som känns vansinnigt är anbudsupphandlingarna. Att utsättas för att inte veta om man ska ha jobbet kvar, säger Christer Frank.
  Han får medhåll av Ola Berglin, förarutbildare som själv kört buss i över 40 år.
  – Det viktigaste för min del är absolut att personalen ska få följa med vid verksamhetsövertagande. Här i Stockholm är det inga problem, men som det ser ut i övriga landet är det förskräckligt.
  Han sitter inne på facklokalen och talar med kollegan Roland Lönnerfeldt. Från väggen tittar Per-Albin Hansson ner och lite av gamla tiders kampanda går igen när Roland tar till orda:
  – Nu är måttet rågat. Och håller man inte i det här, så skiter folk i att vara med i facket. Då går man ur. Men det är ingen som tycker om att strejka. Man blir bara ledsen att arbetsgivaren vill dra klockan tillbaka.
  Roland Lönnerfeldt håller med Ola Berglin om att de anställda borde få följa med vid en ny entreprenör.
  – Tänk om du skulle bli provanställd efter 40 år som förare, Ola!

Camilla Lisell, rangerare.Camilla Lisell, rangerare i Söderhallens garage i Stockholm.

Vi går ut till garaget och hinner växla några ord med rangeraren Camilla Lisell. Hon har egentligen många jobb: Hon kör en del, hon städar bussar, tvättar dem, hon tankar dem och just nu är hon på väg med en buss bort till Hornsbergsgaraget, ett garage i Stockholm som inte är direkt berört av strejken.
  Ett av Kommunals avtalskrav är att det ska införas lägstalöner för tjänster som påminner om Camillas. I dag finns detta bara för förarna.
  – Det är skitdåligt att det inte finns någon lägstalön för dem som inte är förare, säger hon.
  I morgon bitti ska hon köra en buss från Slussen 06.21.
  – Jag kommer att ställa klockan som vanligt. Man måste ha sin nattsömn. Men sen på morgonen får jag gå in och kolla på nätet om jag köra eller om jag ska vara strejkvakt.
  Camilla upprörs av att arbetsgivaren vill se ännu kortare raster i dag.
  – Det är sjukt. Hur ska man hinna parkera bussen och kanske gå på toa på en rast som är sex minuter? Vi vill inte ha några försämringar.

Tillbaka inne i fikarummet sitter Per Wängelin ensam vid ett bord. Han är ny på garaget, har fått ett kontrakt till 31 september och har bara jobbat en vecka.
  – Man hade inte förväntat sig att man skulle kastas rakt in i en strejk… Men jag är med i Kommunal och har förståelse för kraven. Man vill förbättra sina arbetsvillkor, så jävla enkelt är det.

Strejken

• Kommunal har varslat om strejk från och med 00.01 i natt, natten mot onsdagen 19 juni.
• Strejken berör alla anställda på Arriva i Råsta, Keolis på Söderhallen, Nobina i Södertälje och Nobina i Umeå.
• Sammanlagt är 900 medlemmar uttagna i strejk och 400 medlemmar lockoutade, i detta första varsel, enligt Kommunal.
• I strejkvarsel två, som infaller natten till 24 juni tas verkstads- och servicehallsarbetare på Keolis i Jönköping ut och Nettbuss Stadsbussarna i Gävle och Östersund ut. Dessutom tas spårvagnsförarna på Veolia i Norrköping ut, liksom förarna på Bergkvarabuss i Strängnäs, Arriva i Halmstad och Björks Buss i Västerås och Hallstahammar.
• I varsel två är 400 uttagna i strejk och ungefär lika många lockoutade.
• Arbete som normalt utförs av Kommunals medlemmar är lagt i blockad. Det innebär att varken tjänstemän, andra facks medlemmar eller oorganiserade får utföra arbetet.
• Kommunals varsel innebär också blockad mot inhyrning av personal och mot nyanställning i hela Sverige inom Bussbranschavtalet och avtalet med Swebus. Blockaden gäller från 24 juni.
• Bussarbetsgivarna har svarat med lockout. Det innebär att de som tagits ut i strejk och de som blir sysslolösa på grund av strejken inte kan komma in på sitt arbete och inte får någon lön av arbetsgivarna.
• De berörda kommunalarna får i stället för lön konfliktersättning av Kommunal.