Kommunal har varslat förare, verkstadsmekaniker och servicehallsarbetare om strejk på flera håll i landet. Facket har dessutom varslat om nyanställningsblockad och arbetsgivarna har svarat med att varsla om lockout.

Reine Lundberg valdes till sektionsordförande för trafiken i avdelning Sydväst i februari. Hans första stora fackliga uppdrag har blivit att organisera strejken på garagen i Halmstad och Jönköping, men i sista stund beslöt Kommunal att skjuta upp sitt konfliktvarsel där.
   – Det känns lite småsnopet. Allt var klart, det enda vi väntade på var strejkvaktsbanderollerna, säger Reine när KA möter honom och den lokala klubbordföranden Curt Schultz på Keolis depå i Jönköping.

Inne i verkstaden arbetar mekanikern Christoffer Larsson. Han säger att han inte haft tid att gå på något av de möten facket har anordnat. Han har fullt upp ändå med två barn och jobbet på depån som är ett treskiftsarbete som ibland innebär att han börjar 4 på morgonen och att han ibland slutar vid midnatt.
   Ett av Kommunals avtalskrav berör Christoffer direkt. Det handlar om att det i dag inte finns några avtalsstadgade minimilöner för dem som jobbar på verkstäderna. Lägstalöner finns bara för förarna.
   – Det borde vara lika för alla, säger han.

På andra sidan vagnplanen ligger servicehallen där de anställda tankar, tvättar och säkerhetskontrollerar bussarna.
   Fackets Curt Schultz berättar att servicehallsarbetarna är de som lider hårdast av att det i dag inte finns några lägstalöner i avtalet.
   – De är de största förlorarna. Jag tror att den sämst betalda ligger på 17 000 nu, men de kan egentligen hamna på allt från 14 000 och uppåt. Och de gör ett oerhört viktigt jobb.

De flesta på depån i Jönköping är med i facket, men där finns också några oorganiserade. En av dem är mekanikern Bernt Bergqvist.
   – Det vore ledsamt om det blev konflikt, säger han.
   Han tycker inte att han har någon nytta av medlemskapet eftersom han börjar närma sig pensionen och säger:
   – Blir det strejk får jag väl ta semester …

Emilia Svensson.

Lite längre bort i garaget står mekanikern Emilia Svensson och skruvar på komponenterna i en motor.
   – Jag har bara hört om strejken från min chef och på radion.
   Hon har varit fastanställd på Keolis i lite mer än ett år och tjänar 19 500 kronor före skatt.
   – Mer betalt vill man ju ha.
   Men hon hoppas inte på någon strejk.
   – Jag vill ju jobba. Jag trivs här. Men jag hade la fått vara hemma då.

Parterna väntar nu på bud från medlarna. Om Bussarbetsgivarna och Kommunal inte kommer överens och varslen inte förändras ytterligare blir det strejk från och med den 19 juni. Den första strejkvågen gäller alla kommunalare på Arriva i Råsta, Keolis på Söderhallen i Stockholm och Nobina i Umeå och Södertälje.
   Har man ännu inte kommit överens blir det en andra strejkvåg från och med 24 juni. Varslet då gäller verkstad och service på Keolis i Jönköping och Stadsbussarna i Gävle och Östersund. Samt strejk för förarna på spårvagnen i Norrköping (Veolia), Bergkvarabuss i Strängnäs, Arriva i Halmstad och Björks buss i Västerås och Hallstahammar.

Alla de strejkande arbetarnas arbetsuppgifter är förklarade i blockad, vilket innebär att varken oorganiserade, tjänstemän eller andra fackmedlemmar får utföra det som kommunalarna normalt gör.
Kommunal har dessutom varslat om blockad mot nyanställning och inhyrning inom hela Bussbranschavtalet och Swebus avtal, alltså i hela Sverige, inte bara på de garage som är berörda av en eventuell strejk. Nyanställningsblockaden gäller från och med 24 juni. Bussarbetsgivarna har svarat med lockout på berörda garage från 19 respektive 24 juni. Lockout innebär att arbetsgivaren stänger ute arbetarna från arbetsplatsen och inte betalar någon lön. Strejkande som är medlemmar i Kommunal får i stället konfliktersättning om strejken skulle bli av.