Högsäsong för LO:s hjälptelefon
Vad man ska jag begära i lön? Hur långa arbetsdagar är okej? Och kan man bli uppsagd på en dag?
Hos LO finns personal som svarar på frågor från sommarjobbare.
-- Många kommer ut på arbetsmarknaden för första gången och är osäkra på vad som gäller, säger Joakim Petrusson, tillfällig chef för LO:s hjälptelefon.
Sommar betyder sommarjobb för den som har tur. För många är det ett steg in i en helt ny värld med saker som lönerapportering, ob-tillägg och arbetstider. Plötsligt gäller det att ha koll på vilka regler som gäller på arbetsmarknaden.
I mitten av 90-talet startade LO:s hjälptelefon får att ge hjälp till framförallt de som är nya på arbetsmarknaden. Den är öppen året om men det är på sommaren flest hör av sig. Förra året var de så många som 2245 stycken.
– De flesta som ringer är mellan 13-18 år. När man ska ut som sommarjobbare har man inte så stor kunskap om sina rättigheter. Man är mer sårbar och blir lättare utnyttjad då, säger Joakim Petrusson.
Det händer att det är någon annan än den det gäller som ringer med frågor. Ofta är det föräldrar eller andra anhöriga och mammor verkar oroa sig mer för sina barns anställningsvillkor än pappor. 215 samtal kom från mammor förra året och 88 från pappor. De allra flesta samtalen handlar om lönen, men det är inte helt ovanligt att samtalen handlar om att tacka ja eller nej till att provjobba.
– Viss ska man provjobba om man får, men oavsett om det är två timmar eller två dagar ska man ha betalt för det.
LO:s hjälptelefon
LO:s hjälptelefon har telefonnummer 020-56 00 56.
Man kan också mejla frågor på 020.560056@lo.se
2245 samtal kom in under maj till augusti förra året, lite över hälften från 13-22-åringar.
65 % var kvinnor, 35 % män.
Drygt hälften som ringer har yrken som tillhör Hotell- och restaurang-facket, Kommunal eller Handels.