– År efter år har vi varnat för den här utvecklingen. Trots det fortsätter de ansvariga i kommuner och för enskilda verksamheter att låta grupperna bli större, säger Carina Hall, undervisningsråd på Skolverket.

Det senaste året har fritidseleverna ökat med fyra procent men anställningar av personal endast med två procent vilket leder till kontinuerlig försämrad personaltäthet. Idag ansvarar varje anställd för i genomsnitt 12,4 elever jämfört med 12,3 elever för ett år sedan. En ökning med nästan fem elever per anställd sedan 1990. Sedan 2003 har antalet elever ökat med 20 procent medan antalet fritidshem har minskat med 9 procent.
  – Det är oroande utveckling. Fritidshemmen har i uppdrag att stimulera elevernas utveckling och lärande och det kan urholkas när grupperna blir för stora. Risken är att det går ut över elevernas kunskapsutveckling, säger Carina Hall.

I takt med försämrad personaltäthet minskar även antalet fritidspedagoger. Skillnaden är stor mellan kommunala och enskilt drivna fritidshem. 56 procent av årsarbetarna i kommunala fritidshem har en pedagogisk högskoleexamen medan motsvarande andel i enskilda fritidshem är 30 procent. Det är den lägsta siffran på många år.
  – Ett bra fritidshem kan göra stor skillnad, i synnerhet för elever med behov av extra stöd, säger Carina Hall.