Adoptivbarn kräver kunskap
Att som förskolepersonal möta adopterade barn kan kräva extra kunskaper och resurser. Därför trycker nu Myndigheten för internationella adoptionsfrågor, MIA, en broschyr specifikt inriktad på adoptivbarn på förskolor.
-- Vi har fått önskemål i många år om detta, både från föräldrar och från dem som jobbar på förskolan, säger Åsa Barkeling på MIA.
I skriften betonas bland annat att adoptivbarn ofta redan varit med om separationer från biologiska föräldrar och från barnhem, något som kan göra vistelsen på förskolan extra känslig. Vistelse på barnhem med liten personaltäthet och dålig uppväxtmiljö kan också göra att barnet har med sig negativa erfarenheter in till förskolan.
Författarna till skriften menar också att förskolepersonal kan hjälpa till att normalisera adoption för de andra barnen, bland annat genom att berätta att adoption är något som alltid har funnits och genom att berätta om välkända adopterade personer.
Fotnot: Skriften i sin helhet går att beställa per post på mia.eu eller ladda ner som pdf-dokument här.