– Han hade utfört sin sista tur och var på väg från ändhållplatsen i Klagshamn till bussgaraget. När han saktar in för att köra in i en rondell stiger en mörkklädd man fram och avlossar flera skott, säger Lars Jernberg, chef vid brottssamordningen i Malmö polisområde.
  Mordförsöket mot en bussförare inträffade strax efter midnatt den 15 januari vid en rondell i Västra Klagstorp i utkanten av Malmö.
  – Bussföraren såg mannen och märkte hur det svischade förbi ansiktet och kastade sig ner på golvet. Hade han suttit kvar hade han sannolikt strukit med, säger Lars Jernberg.

Tre skarpa skott sköts in i framrutan på stadsbussen och träffade vid förarplatsen. Bussen körde sedan in i ett träd. Ingen av skotten träffade föraren som sedan fördes till sjukhus. Han var chockad och fick en tillfällig nackskada efter att ha kastat sig ner på golvet. Det finns ingen känd hotbild mot bussföraren och motivet är okänt.
  – Han har haft änglavakt, han kunde lika gärna ha blivit träffad, säger Patrik Lells, huvudskyddsombud vid Veolia Transport i Malmö.
  För att stödja föraren har man följt den kris- och handlingsplan som finns upprättad för beskjutning och stenkastning. Han har fått hjälp av en så kallad god kamrat som är en stödperson och som finns tillgänglig 24 timmar om dygnet, uppger Patrik Lells.

Bussförarna i Malmö arbetar i en utsatt miljö. Angrepp mot bussar är inte ovanliga. Lars Jernberg berättar att det under de senaste åren skett ett antal stenkastningar och beskjutningar med luftvapen mot bussar. Något som också facket bekräftar.
  – Vi har haft väldigt mycket i Malmö. Det har skett i omgångar och oftast i vissa områden, säger Rosa Andersson, ordförande vid Trafiksektionen på Kommunal i Skåne.

Under december och januari har det skett en rad allvarliga händelser även i andra delar av Sverige. I bland annat Landskrona inträffade det minst sju fall av stenkastning och beskjutning med luftvapen mot bussar den 10-12 januari. Och i Kalmar fick en bussförare bestående ögonskador efter att ha träffats av grön laser i ögonen den 8 januari.
  Efter händelsen i Malmö är Mario Gavran, ombudsman på arbetslivsutvecklingsenheten på Kommunal, oroad över utvecklingen.
  – Det är oacceptabelt. Den tuffa situationen i samhället har börjat drabba våra bussförare. Samhället måste börja ta ansvar. Vi tycker det här är oerhört allvarligt, säger han.
  Ingen har ännu gripits för skotten mot bussföraren i Malmö.

Våldet har blivit vardag

Några av händelserna under december och januari.
December 2012:
12/12:
Föremål, sannolikt is, kastas mot expressbuss i Gerrebacka, Göteborg.
21/12: Expressbuss utsätts för stenkastning i Torslanda, Göteborg.
24/12: Stadsbuss utsätts för stenkastning i Bergsjön, Göteborg.
25/12: Bussförare hotas på Säröleden utanför Göteborg.
26/12: Bussförare hotas vid Färgelanda, Bohuslän.
30/12: Två laserattacker mot bussförare i Ronna och Blombacka, Södertälje.
Januari 2013:
2/1:
Stadsbuss utsätts för stenkastning i Ronna, Södertälje.
2/1: Laserattack mot buss på Lilla Essingen, Stockholm.
8/1: Bussförare på stadsbuss i Kalmar utsätts för laserbeskjutning. Föraren får grön laser i ögonen och får bestående ögonskador.
10/1 – 12/1: Stenkastning och beskjutning, sannolikt från luftvapen, inträffar sju gånger på tre dagar mot stadsbussar i Landskrona. Sex av händelserna skedde vid Koppargården. 11 rutor krossas.
11/1: Expressbuss utsätts för stenkastning i Gerrebacka, Göteborg.
14/1: Stadsbuss beskjuten med luftvapen i Ronna, Södertälje.
15/1: Stadsbuss i Malmö utsätts för skarp beskjutning.
16/1: Bussförare hotas vid Slussen, Stockholm.
16/1: Stadsbussar och spårvagnar utsätts för stenkastning i Hjällbo, Göteborg.
18/1: Ytterligare en stadsbuss utsätts för laserbeskjutning i Kalmar. Denna gång skadas ingen.
19/1: Ordningsproblem och stenkastning mot stadsbuss i Bergsjön, Göteborg.
19/1: Bussförare misshandlas i Kista, Stockholm.
20/1: Spårvagn beskjuten med luftvapen i Hjällbo, Göteborg. Fem hål uppstår i framrutan under färd.
Källor: Polisen, Nobina, Västtrafik.