Vad har ni gjort för att vända medlemstrenden?
  – Vi producerade tre egna reklamfilmer som gick lokalt på TV 4 under bästa sändningstid, exempelvis i samband med Idol, men även på bio, främst för att nå unga och anställda inom det privata. Vi såg tydligt att det gav resultat – det var många som ringde oss och ville ha kontakt med de representanter som syntes i reklamen, så det var väldigt lyckat.
  – Vi skickade också ut sms till samtliga visstidsanställda i Skellefteå med texten ”Ta kontakt med ditt fack om du arbetat för mycket …”.
  – Dessutom har vi en kampanj som vi kallar ”Värva en vän” där varje medlem som värvar en vän som medlem i Kommunal får ett tackbrev och ett presentkort på 200 kronor på Coop. Bara i fjol fick vi 274 nya medlemmar bara med det greppet.

 Thomas Hedman, Kommunal Västerbotten.Thomas Hedman.
Foto: Johan Gunséus

Har ni fått någon kritik för att ni skulle ”köpa” nya medlemmar genom att dela ut presentkort?
  – Nej, snarare tvärt om. Detta är snarare en uppmuntran. Jag har inte hört någon negativ kommentar om det.

Har ni några nya satsningar på gång?
  – Nej, vi kör på med detta. Vi har en strategiplan för hela länet. Förra året satsade vi på att vara 19 200 medlemmar vid årets slut – vi blev 19 365. I år är målet att bli 19 500-19 600. Vi kommer att gå plus även i år; det kan jag se redan nu i januari.