Problemet uppstod till nyårshelgen, när nederbörd i kombination med att det sedan frös och smälte om vartannat gjorde att kratrar bildades i vägarna och gjorde dem knöliga. Karin Wegebro har jobbat som bussförare i Umeå i 14 år och har aldrig varit med om något liknande. 
  – Det slamrar och guppar när man kör. Det är ohållbart för oss. Det känns som att köra på brunnslock hela tiden och när du har jobbat en dag känns det som att du har jobbat två. Och jag tänker på de stackarna som kanske har skador förut, säger Karin Wegebro.

Det tog flera dagar innan kommunens entreprenörer började hyvla vägarna, enligt Karin Wegebro, och på vissa sträckor är det fortfarande problem. Hon får medhåll av Kommunals skyddsombud Camilla Ingman, som menar att kommunen kom ut för sent och har prioriterat fel.
  – Det är inte bra för våra kroppar, man får verkligen ont i rygg och nacke. Det påverkar även den psykosociala arbetsmiljön – det blir ett fruktansvärt oljud i bussarna. Samtidigt blir det farligare att köra eftersom man inte har hundra procent koll på bussen, säger Camilla Ingman.

På Umeå kommun håller inte park- och gatuchefen Karin Isaksson med om att det skulle ha tagit flera dagar innan de gav sig ut och hyvlade. Enligt henne har de arbetat kontinuerligt och samma dag som de fick signaler från bussföretaget Nobina om problemen påbörjades åtgärderna.
  – Men det både snöade och regnade och vädret växlade mellan plusgrader och minusgrader. Väglaget försämrades på ganska kort tid och då har inte kommunen kapacitet att hyvla allt samtidigt. Vi kan aldrig råda över vädret, men vi för en kontinuerlig dialog med Nobina och prioriterar kollektivtrafiken, säger Karin Isaksson.