Göran Andersson, Transportstyrelsen.Göran Andersson.

Det är framkomligheten som står i fokus när regeringen valt att lagstifta om vinterdäck för tunga fordon. De sista årens snörika vintrar har orsakat stora trafikproblem och tanken är att trafiken ska flyta bättre också i vinterväglag. Från och med årsskiftet kommer alla tunga fordon vara tvungna att ha vinterdäck på hjulen som sitter på drivaxeln.
  – Målet är att fordonen ska kunna ta sig upp för backar och inte orsaka trafikstopp, säger Göran Andersson, utredare på Transportstyrelsen som arbetat fram riktlinjerna till lagen.
  Varför behöver man inte ha vinterdäck på alla hjul?
  – Vi har räknat på det och det är inte samhällsekonomiskt lönsamt. Många lastbilar har dubbla däck och det skulle bli för dyrt i förhållande till ökad framkomlighet. Det har också gjorts tester på Statens väg- och transportforskningsinstitut som visar att bussar fick bäst styregenskaper med sommardäck fram och vinterdäck på drivaxeln, säger Göran Andersson. 

Många bussföretag använder redan vinterdäck på sina bussar. Vinterdäckskravet kommer ändå att kunna innebära förbättrad arbetsmiljö för busschaufförer. Gustaf Marling är en av de många busschaufförer som drabbats av det dåliga väglaget under början av december, problemet var dålig snöröjning men också lastbilar med dåliga däck.
  – Jag blev själv stående med en buss på E18 i flera timmar bakom lastbilar som inte kom någonstans. Många av de utländska lastbilarna kommer hit med dåliga däck. Man måste skärpa kraven på dem också. När de står och slirar är det lätt att bli fast bakom dem.

Göran Andersson håller inte med honom.
  – Utländska bilar har fått den stämpeln, men det finns inget fullständigt underlag för att det är så. Det kan lika gärna vara svenska åkare. Den här lagen gäller alla som kör på svenska vägar. Sen är det är den en polisiär fråga och upp till polisen att se till att den följs, säger han.
  Han vill också varna för att vinterdäck inte löser alla problem. Vinterväghåll och val av däck påverkar också.
  – Jag vill verkligen uppmana dem som har inflytande över hur bussar utrustas att se till att man satsar på bra vinterdäck. Det har varit lag på vinterdäck för personbilar i tretton säsonger och där ser vi ändå dödsolyckor varje månad.

Vinterdäckslag

Lagen kräver att tunga fordon har vinterdäck utan dubb när det är vinterväglag mellan 1 december och 31 mars.
Tunga fordon har en totalvikt över 3500 kilo.
Vinterdäck är märkta M och S (vilket står för Mud and snow) och har en mjukare gummiblandning och annat däckmönster för att få bättre grepp.
Har fordonet snökedjor, lämpligt slirskydd, sandspridare eller liknande anses det ha likvärdig utrustning och behöver inte vinterdäck.
I bland annat Norge och Tyskland finns liknande lagar sedan tidigare.