Bältet som assistenterna hade till hjälp var inte anpassat för att lyfta den fullvuxne brukaren. Under ett lyft sprack en assistents revben av belastningen. Efter händelsen påpekade hans kollega Kajsa (fingerat namn) för brukaren att de behövde hitta en lösning på problemet.
  – Efter det blev jag totalignorerad av honom, säger hon.
  Kajsa, som upplevde att hon haft bra kontakt med brukaren, tror att han inte ville erkänna för sig själv att hjälpbehovet blivit större och tog ut det över henne. Företaget kände till problemet, men tog inte in nya hjälpmedel. Brukaren uppträdde väldigt kort mot Kajsa under några månader och till slut blev hon uppsagd.

 Kvinna i rullstol får hjälp.Foto: Scanpix

Under Kajsas tid på arbetsplatsen fick flera assistenter sparken för liknande händelser. Hon var i kontakt med Kommunal i slutet av anställningen. De pratade med arbetsgivaren om arbetsmiljön, men det var inte mycket de kunde göra åt hennes uppsägning. Brukarens beteende ledde till att företaget till slut sa upp honom och kommunen tog över. Kajsa har gått in och jobbat några pass hos brukaren efter bytet till kommunen.
  – Nu har han en lift och extra bemanning, säger hon.