Som ett modernt arbetarparti vill Moderaterna vinna regeringsmakten i valet 2014.
  Moderaternas superstrateg Per Schlingmann är sedan en dryg månad tillbaka på Moderatkansliet efter en vända i Rosenbad som statssekreterare med ansvar för PR (där vissa kallade honom propagandaminister). 

Målet är förstås en valvinst 2014 och som brukligt när det gäller Schlingmann är planerad öppenhet en del av strategin.
Följdriktigt presenterade han i Almedalen stommen till hur partiet ska möta väljarna.
  – 2006 gick vi till val som det nya arbetarpartiet, 2010 gick vi till val som det enda arbetarpartiet, 2014 ska väljarna ställa sig frågan: vilket är det moderna arbetarpartiet?

Per Schlingmann siade om var konflikterna kommer att stå nästkommande val. Han vill se en diskussion om bakåt/framåt, om att ”alla jobb behövs” och att det även framöver ska ”löna sig att arbeta”.
  – Vi måste skapa många nya jobb med väldigt låga trösklar, konstaterade han.