Marie Persson, ombudsman Kommunal Skåne.Marie Persson.
Foto: Johan Laurén/Kommun

När kan man ringa er?
  – Måndag till fredag klockan 8-18. Om man inte får svar hos sektionen kan man vända sig till oss. Dörren är öppen för de som är nyfikna på att bli medlemmar. Förtroendevalda kan ringa oss om de inte får fatt i en ombudsman.

Är det bara skåningar som kan ringa?
  – Det här är ett förbundsprojekt i Skåne som startade i juni och håller på till sista december. Det är en försöksverksamhet. Ringer det medlemmar från andra delar av Sverige hjälper vi dem också.

Vilka frågor svarar ni på?
  – Just nu är det mycket om företrädesrätt. Många frågar om lön och semesterförläggning.

Vilka frågor kan ni inte svara på?
  – Det handlar om detaljer i lokala avtal. Då följer vi upp och ser till att medlemmen får snabb service.

Är det svårt att komma fram?
  – Vi har haft kö. Vi för statistik för att se hur vi ska lägga vårt schema.

Ni finns på Kommunal Skånes Facebooksida?
  – Det går att skicka meddelanden. Man ska inte skriva detaljer på Facebook som kan skada en själv. Vi kommer att ha koll på sidan och göra vad vi kan för att skydda det som skrivs. I första hand finns vi på telefon och det går bra att skriva e-post.

Fotnot: Kontaktuppgifter: 010-442 88 88 och kommunaldirekt.skane@kommunal.se.