Vad är vitsen med opera?
  – Om man tänder på tilltalet så är opera det ultimata konstverket att förmedla känslor med.

Varför skrev du boken?
  – Därför att det mesta som sägs och i synnerhet skrivs om opera är så vördnadsfullt. Det finns ovanligt mycket akademiskt snobberi och ”namedroppande” kring opera. Jag ville försöka tränga igenom, eller hoppa över det där.

 Malin Wahlstedt.Malin Wahlstedt.

Varför är det ofta så simpla handlingar?
  – Det är ungefär som grekiska dramer, de går tillbaka till arketyper, de grundläggande mänskliga konflikterna. Man ska kunna bli uppslukad av musiken också, då kan det inte vara för komplicerat.

Vad har du för tips till den nyfikne, var ska man börja?
  – Gå på en opera. Carmen (Bizet), Trollflöjten (Mozart) eller Rigoletto (Verdi). Där finns det maximala känslotrycket hela tiden. Det kan också vara bra att börja med en liten opera, en sommaropera eller något där man sitter nära och får rösten nästan i knät. De otroliga rösterna är något som inte finns i andra musikgenrer.

Vad ska man undvika?
  – Till exempel Parsifal (Wagner) som just haft premiär i Malmö. De flesta människor skulle bli avskräckta för livet. Det är fem timmar enormt kompakt, långsamt malande drama som kan bli hypnotiskt om man är lagd åt det hållet. Men som första inblick är det inte någon höjdare.