Lockouten är varslad på de företag som konkurrerar med Airport Coaches och Swebus, där Kommunals varsel om sympatistrejk träder i kraft natten till måndag den 23 april om ingen lösning har nåtts vad gäller avtalet för personliga assistenter. Lockout innebär att de berörda är förbjudna att arbeta och de får då heller ingen lön.
  – Vi gör detta för att skapa konkurrensneutralitet. Annars blöder de två företagen som blir drabbade av strejken, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna.
  Hur drabbas resenärerna?
  – Det är klart att det påverkar resenärerna. Man får välja andra alternativ som tåg, taxi eller egen bil.

Enligt Peter Jeppsson är det vanligt att flera flygbussföretag konkurrerar och kör till och från samma flygplatser.
  – Det var en överraskning för mig att det är så. Nu tvingas vi av konkurrensskäl skydda de två flygbussföretag, Flygbussarna Airport Coaches och Swebus, stoppa trafiken för deras konkurrenter och lockouta deras personal som är medlemmar i Kommunal, säger Peter Jeppsson.
  Han vill inte berätta hur mycket de drabbade företagen kommer att få av Svenskt Näringsliv i kompensation medan konflikten pågår.
  Peter Jeppsson har svårt att förstå varför Bussarbetsgivarna ska dras in i konflikten mellan Kommunal och Vårdföretagarna.
  – Vi har avtal med Kommunal. Därför är det frustrerande att vi ska dras in i en konflikt på ett annat avtalsområde och som vi inte kan påverka, säger han.

Kommunal kallar varslet för orimligt.
  – Arbetsgivarnas stridsåtgärd, Lockout var väntad. Men den tar sig orimliga proportioner utifrån de rimliga krav vi ställer för att personliga assistenter, som är de sämst avlönade och har bland de värsta arbetsvillkoren på arbetsmarknaden, ska få skäliga villkor, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund i ett pressmeddelande.

Lockouten

Lockouten gäller förare som är medlemmar i Kommunal i dessa företag: Y- buss, Air-Bus, Airporter, City Shuttle, Shuttle Non Stop, Swebus Express, Keolis, Nobina, Arriva, Buss i Väst.
Lockouten gäller endast de linjer som strejken är riktad emot, d v s trafik som ankommer respektive avgår från flygplatserna Arlanda, Bromma, Skavsta, Göteborg City, Landvetter, Västerås och Malmö.