– Ja fast ob- och jourersättning skulle höjas med 1,48 procent. Det motsvarar 36 öre på ob-ersättningen. De flyttade bara pengarna från ett ställe till ett annat, kommenterar Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.
  Dessutom ville Kommunal ha in två viktiga krav månadslön och bättre villkor vid uppsägning.
  – Det jag har läst i kommentarer på nätet och facebook är att ”äntligen någon som står upp för oss”, säger Martina Gotthold, personlig assistent i Gävle och en av dem som sitter med i Kommunals förhandlingsdelegation.
  Vårdföretagarna på arbetsgivarsidan är mycket kritiska till Kommunals nej.
  – Ansvaret vilar nu väldigt tungt på Kommunal, säger en hörbart besviken Maria Sundling Grundtman, förhandlingschef på Vårdföretagarna.

Från och med i dag (20 april) råder nyanställningsblockad på sju assistansföretag runt om i landet efter att parterna in i det sista tillsammans med medlarna försökte lösa konflikten.
  Och den avgörande frågan, enligt Kommunal, var inte lönerna utan anställningsvillkoren. Det Kommunal inte var beredda att tumma på var:
  • Att uppsägningstiden ska bli en månad för tidsbegränsat anställda personliga assistenter oavsett orsaken till uppsägning. I dag kan en assistent få gå samma dag om brukaren anser att det ska vara så.
  • Att skrivningar införs i avtalet som innebär att huvdregeln bli månadslön istället för timlön.
  – Vi är beredda att köpa en löneuppgörelse som innebär kostnadsökningar med 2,6 procent, Den viktiga frågan är att vi måste få förbättringar i villkoren vad gäller månadslön och uppsägning. Vi kräver två saker för en grupp som har de sämsta anställningsvillkoren på hela arbetsmarknaden säger Lenita Granlund.

Enligt hennes version var arbetsgivarna inte beredda att gå med på detta över huvud taget. Den historieskrivningen protesterar Vårdföretagarna emot.
  – Det blir jag upprörd över. Vi var beredda att diskutera båda de sakerna. Det fanns med i medlarnas bud en skrivning om att vi var beredda att diskutera månadslön, Men kostnaden för det måste räknas in, säger Maria Sundling Grundtman.

 Martina Gotthold, personlig assistent.Martina Gotthold.
Foto: Agnes Stuber

  Assistenten Martina Gotthold jobbar själv på ett företag där det finns möjlighet att få månadslön.
  – Det övergår mitt förstånd varför arbetsgivarna inte vill gå med på det, säger hon.

Medlarbudet innebar ett avtal på 15 månader och lägstalönerna skulle höjas lika mycket som grundlönen. Avtalslängden och de låga höjningarna på övriga ersättningar gjorde att kostnaden stannade på 2,6 procent.
  Enligt arbetsgivarna kan nyanställningsblockaden bli kännbar.
  – Varje brukare i sitt eget hem är ju en enhet. Är det så att en assistent blir sjuk så måste den ersättas varje timme den är borta. Det finns möjligheter att via mertid och övertid reglera det här. Men om inte det går kommer arbetsgivarna att bedöma det som skyddsarbete.
  Lenita Granlund påpekar att arbetsgivarna också kan söka dispens. Hon säger också att arbetsgivarna känt till blockaden under en längre tid och haft möjlighet at planera utifrån det.
  – De har kunnat se till så att det finns personal. Det är en planeringsfråga.

Från och med klockan 14 på måndag (23 april) utbryter sympatistrejk vid flygbussarna i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö. Några ytterligare konfliktåtgärder har Kommunal inte tagit ställning till ännu.
  Organisationsgraden bland personliga assistenter är extremt låg. Martina Gotthold hoppas nu kunna värva fler av sina kollegor till facket.
  – Hos oss är ungefär en tredjedel med i facket. Det är viktigt att vi nu försöker värva fler medlemmar.

Stridsåtgärder

Nyanställningsblockaden gäller sju assitansföretag: Assistansbolaget i Sverige AB, Humana Assistans AB, Frösunda LSS AB, Frösunda LSS i Södra Sverige AB, Inre Kraft i Norr AB, Nordströms Assistans, Olivia Personlig Assistans AB.
På de varslade företagen finns ungefär 15 300 anställda.
Varslet om sympatistrejk på flygbussar från och med den 23 april gäller följande bussar: Flygbussarna till och från Arlanda och Bromma flygplats i Stockholm, flygbussarna till och från flygplatsen i Västerås, flygbussarna till och från flygplatserna Landvetter och Göteborg city airport i Göteborg. flygbussarna till och från Malmö Airport i Malmö.
Cirka 230 anställda berörs.