Gunna Grähs.Gunna Grähs.
Foto: Ulla Montan

– Tack. Det är väldigt roligt. Jag blev väldigt rörd och hedrad. Jag menar, Kulla-Gulla – vem älskar inte henne!? Hon är som en Moa Martinson för småbarn och jag slukade böckerna när jag var ung. Martha tar upp viktiga saker med ett barnperspektiv på ett storartat sätt.

Har du något gemensamt med Kulla-Gulla?
  – Hon är mycket modigare än jag. Jag har nog mer gemensamt med Martha. Vi intresserar oss båda två för att spegla livet som sällan får plats.

I motiveringen står att din produktion ”aldrig är insmickrande och relativ” och att dina böcker ”bekämpar vår girighet” …
  – Ja, det är stiligt måste jag säga. Svansen gick igång.

Men de nämner inte direkt att du är politisk?
  – Förmodligen är det väl så att priset är så baserat inom barnkulturen och barnböckerna jag skrivit. Mina satirer och serier hör ju inte till barnverksamheten även om man kan spåra samma samhällsintresse och humör i barnskapandet.

Dina serier och satirer har precis kommit i en samlingsvolym ”Det fräscha alternativet” – vad betyder titeln?
  – Det är ett uttryck för vanmakten inför hela satsa på dig själv-tänket och individualismen som blommade upp under 1980-talet. Jag kunde inte föreställa mig att det kunde realiseras, vilket det ju gjort. Jag tycker inte alls att privatisering är ett ”fräscht alternativ”!

Vad betyder stipendiepengarna på 80 000 kronor?
  – De betyder mycket. Vi som inte är storsäljare brukar säga att vi sponsrar bokbranschen. Pengarna ger en stor uppmuntran och gör att jag känner mig respekterad plus att jag kan unna mig saker förstås. De gör att jag kan bjuda mina kollegor på en kul dag. För några år sedan när jag fick ett stipendium hade vi en apdag – vi var på Skansen hela dagen. Vi får se vad jag hittar på den här gången.

Gunna Grähs 

Gunna Grähs är författare och illustratör. Hon debuterade 1982 och har medverkat i ett femtiotal böcker. Hennes senaste barnbok är ”Mehmet och lilla Luna” (Alfabeta).

Motivering till Martha Sandwall-Bergströms författarstipendium:
”Gunna Grähs produktion, som berikat svensk barnlitteratur i över tre decennier är aldrig insmickrande och relativ. Istället är hennes estetik relationell och präglad av egensinnig karikatyrisk realism. Hon ser våra mänskliga skavanker och skönheter och speglar dem i subversivt avslöjande bilder av samhällsutvecklingen. Hennes språk är burleskens och oavsett uttryck i färg eller svartvitt målar hon ord och bilder med kompromisslös medkänsla. Hennes böcker tycks säga oss att vi skall vara snälla mot andra människor, bland annat genom att bekämpa vår girighet. Det är sannerligen budskap värda att lyssna till.”