När Gustaf kommer till depån måndag morgon tar han en kopp kaffe och går på toaletten innan det är dags att logga in klockan 04.52 för att börja sitt pass.
Han har sex minuter på sig att hämta väskan, skriva ut körspecifikationen och gå de cirka hundra metrarna till bussen för att där göra nödvändiga förberedelser innan start.
– Tiden räcker precis till om jag inte glömmer bort att gå på toaletten innan inloggning, säger Gustaf som inte låter sig stressas av hur fort tiden kan rusa fram ibland.

Han säger att det finns förare som kommer en halvtimme tidigare till jobbet för att hinna med de förberedelser de vill göra innan det är dags att köra iväg med bussen.
– De bjuder arbetsgivaren på en del av sin fritid.
Gustaf kör iväg med bussen i tid. På grund av halkan tar han det väldigt lugnt på väg till ändhållplatsen halvvägs till Stockholm.
Han har varit bussförare i snart sju år.
– I början var jag konstant pressad av risken att bli försenad en minut eller två. Nu har jag lärt mig att jag inte vinner någonting på att jaga minuter. Gör jag det mår jag dåligt och kör sämre.
Förarna vid depån, som i somras togs över av Nobina, är kritiska till de vad de tycker är allt för snäva tidtabeller som är svåra att hålla och tjänstepaket utan luft. Rätten till pauser kommer lätt i konflikt med önskan om att inte vara sen.

Gustaf menar att trafikledningen får ta ansvar för de förseningar som uppstår.
– I värsta fall får de sätta in extrabussar, lägga om linjer eller helt enkelt acceptera att det blir förseningar även om det kan kosta Nobina böter. Och jag tycker att trafikledningen oftast visar förståelse när det blir förseningar.
Den mest trafikerade linjen går mellan Norrtälje och Stockholm. Förarna har protesterat emot de delade turer de kör på den sträckan. När förarna kommer fram till Östra station i Stockholm slutar de sitt första arbetspass. Där kan de få vänta i fem timmar på att få arbeta på nytt och köra hem bussen till Norrtälje igen.

Gustaf har sedan i höstas en tjänst som innebär att han måndag till fredag varannan dag kör buss. Varannan dag är han bussvärd eller städar bussar vid Östra station i Stockholm. Då kör Gustaf en buss till Stockholm på morgonen och sedan hem igen på kvällen när passet som bussvärd eller städare är över.
– Det är en bra kombinationstjänst som gör arbetet som förare mindre stressigt. Jag trivs väldigt bra.
Gustaf tror att han fortfarande kör buss om fem år.
– Det är kul att köra stora fordon och snacka med folk. Inget går upp emot när en trafikant kommer fram och tackar för en lugn och mjuk körning.
Om han fick ändra på något vore det arbetstiderna. Ramtiden, tiden mellan när dagens första arbetspass börjar och det sista passet slutar, är i dag som längst 13,5 timmar inklusive raster och fri tid mellan arbetspassen.

I dag kan han som tidigast börja klockan 04.52 och som senast sluta 20.25.
– Det är svårt att hämta och lämna på dagis. Och jag lär inte kunna bli någon ”hockeyfarsa” åt mina barn i framtiden. Drömmen vore att börja senare och sluta tid­igare, säger Gustaf och tittar på klockan. Det är dags för honom att åka hem för att umgås med familjen innan han går i säng vid nio på kvällen.
– Annars orkar jag inget i morgon, säger han och tar på sig jackan.

ID: Gustaf Marling

Ålder: 32 år. Bor: Lohärad. Yrke: Bussförare/Bussvärd /Städare. Familj: Fru och två barn, ett tredje väntas i januari. Intressen: Köra stora fordon samt hembygdsföreningen i Lohärad.